Jak zaksięgować środek trwały częściowo zakupiony z dotacji?

Zakupiłam sprzęt, który został częściowo sfinansowany dotacją. Jak taki wydatek ująć w systemie księgowym?

 

Wydatki na środki trwałe sfinansowane z dotacji nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Przedsiębiorca ma jednak obowiązek wprowadzić do ewidencji zakupione środki trwałe i dokonywać ich amortyzacji w czasie. Jednak odpisy amortyzacyjne w części sfinansowanej dotacją nie mogą stanowić kosztu podatkowego.

Środek trwały częściowo zakupiony z dotacji należy wprowadzić bezpośrednio w zakładce: EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE » DODAJ ŚRODEK TRWAŁY oraz uzupełnić wymagane dane takie jak:

  • nazwa,

  • dokument zakupu,

  • kategoria (KŚT),

  • data wprowadzenia,

  • metoda amortyzacji,

  • typ,

  • data nabycia,

  • stawka amortyzacji,

  • wartość początkowa.

Środek trwały częściowo zakupiony z dotacji - jak zaksięgować

Następnie należy przejść do zakładki ZAAWANSOWANE oraz zaznaczyć okienko ŚRODEK TRWAŁY ZAKUPIONY CZĘŚCIOWO Z DOTACJI. Wówczas zostanie wygenerowane dodatkowe okienko KWOTA DOTACJI, w którym należałoby wprowadzić tę część (netto w przypadku czynnego podatnika VAT, brutto w przypadku podatnika zwolnionego z VAT), która została sfinansowana środkami pochodzącymi z dotacji.

Środek trwały częściowo zakupiony z dotacji - rozliczeniePo zapisaniu do KPiR księgowany jako kosz będzie wyłącznie odpis amortyzacyjny w części pokrytej ze środków własnych podatnika.

Jeżeli od zakupu przysługuje przedsiębiorcy odliczenie VAT, wówczas kwotę podatku należy wprowadzić bezpośrednim wpisem w rejestrze EWIDENCJE » REJESTR VAT ZAKUPÓW » DODAJ WPIS, wartość netto i podatku VAT pod stawką VAT właściwą dla zakupionego środka trwałego, a w zakładce ZAAWANSOWANE należy zaznaczyć kratkę ŚRODEK TRWAŁY.

Środek trwały częściowo zakupiony z dotacji - ujęcie VAT