Niniejszy artykuł wyjaśnia czy możliwa jest autoryzacja za pomocą certyfikatów w KSeF oraz informuje o planach wdrożenia tej funkcjonalności w systemie wFirma.pl, w kontekście zmian wprowadzanych przez Ministerstwo Finansów (KSeF 2.0).
Aktualnie dostępna metoda autoryzacji w wFirma.pl - działa do końca stycznia 2026 roku
W chwili obecnej (przed wdrożeniem KSeF 2.0), aby zintegrować konto w wFirma.pl z KSeF, należy użyć tokena lub podpisanie pliku metadanych.
Autoryzacja w KSeF za pomocą podpisania pliku metadanych
Poniżej przedstawiamy ścieżkę, za pomocą której możliwe jest połączenie z KSeF na podstawie podpisanego pliku metadanych.
Przejdź do sekcji USTAWIENIA, a następnie wybierz FAKTURY » E-FAKTURY.
W podzakładce KRAJOWY SYSTEM E-FAKTUR kliknij na INTEGRACJA.
Zaznacz opcję WŁĄCZ INTEGRACJĘ.
Następnie skorzystaj z opcji ZAPISZ METADANE NA DYSKU i w trakcie kolejnych 10 min wykonaj kolejne kroki.
Podpisz pobrany plik za pomocą:
Podpisu kwalifikowanego - podpis możesz nanieść w systemie, zgodnie ze ścieżką w artykule pomocy: Podpisywanie dokumentów własnym podpisem kwalifikowanym lub za pomocą narzędzi udostępnionych przez producenta podpisu.
Profilu zaufanego - podpis można dodać za pomocą strony Ministerstwa Finansów: Podpisz dokument elektronicznie za pomocą podpisu zaufanego
Pieczęci z NIP - za pomocą narzędzi udostępnionych przez producenta pieczęci.
Następnie załaduj z powrotem do systemu podpisany plik i kliknij w AUTORYZUJ W KRAJOWYM SYSTEMIE E-FAKTUR i gotowe!
Autoryzacja w KSeF za pomocą tokenu
Poniżej przedstawiamy ścieżkę, za pomocą której możliwe jest połączenie z KSeF na podstawie tokenu.
Przejdź do sekcji USTAWIENIA, a następnie wybierz FAKTURY » E-FAKTURY.
W podzakładce KRAJOWY SYSTEM E-FAKTUR kliknij na INTEGRACJA.
Zaznacz opcję WŁĄCZ INTEGRACJĘ.
Następnie skorzystaj z opcji WGRAJ TOKEN.
Autoryzacja dla spółek - pierwszy krok
Aby móc skorzystać z wyżej wymienionych autoryzacji na koncie dla spółki, która nie posiada pieczęci elektronicznej konieczne jest upoważnienie konkretnej osoby poprzez złożenie zgłoszenia ZAW-FA i nadanie uprawnień w KSeF.
Wdrożenie autoryzacji certyfikatowej - od 01.02.2026 - FAQ
Autoryzacja za pomocą dedykowanych certyfikatów będzie niezbędna w przyszłych wersjach KSeF (w tym do uwierzytelniania w trybie offline). Certyfikaty jak poinformowało Ministerstwo będą aktywne od lutego 2026 (wygenerować je będzie można szybciej, czyli od 01.11.2025 na dedykowanej stronie Ministerstwa Finansów).
1. Pytanie: Kiedy autoryzacja certyfikatem będzie dostępna?
Odpowiedź: Obsługa autoryzacji za pomocą dedykowanych certyfikatów KSeF zostanie wdrożona w systemie wFirma.pl przed wygaśnięciem metody autoryzacji za pomocą tokenów. Termin ten jest powiązany z wprowadzeniem przez Ministerstwo Finansów nowej wersji KSeF 2.0, którą planujemy wdrożyć 1 lutego 2026 (zgodnie z ustawowym terminem).
2. Pytanie: Czy system wFirma.pl zostanie dostosowany do trybu offline i dedykowanych do niego certyfikatów?
Odpowiedź: wFirma.pl będzie w pełni dostosowana do wymagań KSeF 2.0, w tym do obsługi autoryzacji certyfikatami oraz wystawiania faktur w trybie offline.