Koszty działalności gospodarczej księguje się w zakładce WYDATKI » KSIĘGOWANIE, klikając na DODAJ, gdzie do wyboru są trzy rodzaje dokumentów księgowych: faktura, faktura (bez VAT) lub dowód wewnętrzny - w przypadku podatnika VAT, a w przypadku podatnika zwolnionego z VAT: wydatek, dowód wewnętrzny.

Po wybraniu rodzaju dokumentu będącego podstawą księgowania pojawi się okno, w którym należy uzupełnić wszystkie dane związane z wydatkiem.
Uzupełnienie danych dostawcy
W pierwszej kolejności należy uzupełnić dane dostawcy, korzystając z menu rozwijanego po prawej stronie. Jeżeli dostawca został już wcześniej wpisany do katalogu kontrahentów, można pobrać jego dane klikając SZUKAJ W KATALOGU.

lub wpisując pierwsze litery jego nazwy lub NIP w polu DOSTAWCA.

Istnieje również możliwość importowania danych bezpośrednio z bazy Głównego Urzędu Statystycznego przez wybranie opcji POBIERZ GUS i wpisanie NIP kontrahenta.

System sam automatycznie dopisze nowego kontrahenta do katalogu kontrahentów w zakładce CRM » KONTRAHENCI.
Uzupełnienie informacji o datach i płatności
Kolejną czynnością, jaką należy wykonać jest wypełnienie pól dotyczących dat:
- DATA WYSTAWIENIA FAKTURY,
- DATA KSIĘGOWANIA DO KPiR,
- DATA KSIĘGOWANIA DO VAT,
- TERMIN PŁATNOŚCI.
Mają one kluczowe znaczenie pod kątem księgowania wydatku w ewidencjach.
Koszty udokumentowane fakturami z prawem do odliczenia podatku VAT księgowane są do rejestru zakupu VAT w dacie z pola
DATA KSIĘGOWANIA DO VAT. Do KPiR wpis zostanie umieszczony w dacie z pola
DATA KSIĘGOWANIA DO KPIR, natomiast w pozycji
DATA WYSTAWIENIA FAKTURY należy podać rzeczywistą datę wystawienia z faktury zakupu. Pozycja ta wpływa na prawidłowe wykazanie daty transakcji w
JPK VAT. Faktury bez VAT (rachunki) oraz dowody wewnętrzne trafiają bezpośrednio do Księgi Przychodów i Rozchodów w dacie z pola
DATA WYSTAWIENIA FAKTURY.
Bardzo istotnymi informacjami z punktu widzenia księgowego są również data terminu płatności oraz data rozliczenia po dokonaniu zapłaty. Więcej informacji na ten temat zawarte jest w artykułach dotyczących
korekt kosztów w związku z przeciwdziałaniem zatorom płatniczym oraz
pomniejszenia odliczenia VAT.
Następnie należy wprowadzić NUMER DOKUMENTU oraz określić metodę płatności.

Wprowadzanie płatności do wydatków wyjaśnia szczegółowo artykuł: Wprowadzanie informacji o otrzymanej płatności
Przy księgowaniu wydatków przydatną funkcja są również tzw. drafty wydatków czyli
księgowanie kosztów w wersji roboczej. Ma ona na celu zwiększenie bezpieczeństwa rozliczeń poprzez podwójną weryfikację wprowadzonych do systemu wydatków ponieważ draft nie jest ujmowany w ewidencjach jeżeli użytkownik po jego wprowadzeniu do systemu nie wybierze opcji
KSIĘGUJ.
Określenie rodzaju wydatku
W celu prawidłowego ujęcia kosztu w KPiR, należy wybrać odpowiedni RODZAJ WYDATKU.

Do wyboru są następujące rodzaje wydatków:
- ZAKUP TOWARÓW HANDLOWYCH ORAZ MATERIAŁÓW PODSTAWOWYCH,
- KOSZTY UBOCZNE ZAKUPU,
- KOSZTY MEDIÓW I USŁUG TELEKOMUNIKACYJNYCH,
- LEASING LUB DZIERŻAWA,
- LEASING LUB DZIERŻAWA SAMOCHODU,
- ZAKUP PALIWA DO POJAZDU,
- INNE WYDATKI ZWIĄZANE Z BIEŻĄCYM UŻYTKOWANIEM POJAZDU,
- INNE WYDATKI ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ GOSPODARCZĄ,
- ZAKUP WYPOSAŻENIA,
- ZAKUP ŚRODKÓW TRWAŁYCH,
- ZAKUP SAMOCHODU OSOBOWEGO - "KŚT. 741",
- ZAKUP SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO - "KŚT. 742",
- ZAKUP WARTOŚCI NIEMATERIALNYCH I PRAWNYCH,
- ULEPSZENIE ŚRODKA TRWAŁEGO,
- WYDATKI NIEKSIĘGOWANE DO EWIDENCJI.
Wydatki w pakiecie "Fakturowanie"
W pakiecie "Fakturowanie" istnieje możliwość dodawania faktur kosztowych w zakładce WYDATKI, natomiast wprowadzane wpisy pełnią jedynie funkcję kontrolną (np. kontroli płatności za dokumenty) i nie są to dokumenty księgowe. Oznacza to, że pakiet "Fakturowanie" ma zastosowanie dla użytkowników, którzy głównie wystawiają faktury i posiada on pod tym względem mniej funkcjonalności. Stąd też między innymi nie ma możliwości uzupełnienia daty wystawienia dokumentu, a jedynie datę płatności, czy rozliczenia wydatku.
Na skróty
Postaw na księgowość internetową z wfirma.pl!
- Fakturowanie, CRM, magazyn, windykacja
- Generowanie i wysyłka JPK_V7
- Wsparcie techniczne ekspertów
- Kadry i płace zintegrowane z e-ZUS
Załóż bezpłatne konto
Zacznij bezpłatny 30 dniowy okres próbny bez żadnych zobowiązań!