Księgowanie wydatków

Koszty działalności gospodarczej księguje się w zakładce WYDATKI, klikając na DODAJ, gdzie do wyboru są trzy rodzaje dokumentów księgowych: faktura, faktura (bez VAT) lub dowód wewnętrzny.

Księgowanie wydatków - wprowadzanie wydatków do systemu

Po wybraniu rodzaju wpisu pojawi się okno, w którym należy uzupełnić wszystkie dane związane z wydatkiem.

Na początku należy uzupełnić dane nabywcy, korzystając z menu rozwijanego po prawej stronie. Jeżeli nabywca został już wcześniej wpisany do katalogu kontrahentów, można pobrać jego dane klikając SZUKAJ W KATALOGU.

Księgowanie wydatków- wybieranie kontrahenta z katalogu w systemie

lub wpisując pierwsze litery jego nazwy w polu DOSTAWCA.

Księgowanie wydatków- wprowadzanie dostawcy

Istnieje również możliwość importowania danych bezpośrednio z bazy Głównego Urzędu Statystycznego przez kliknięcie pola POBIERZ GUS i wpisanie NIP kontrahenta.

Księgowanie wydatków- pobieranie danych kontrahenta z bazy GUS

System sam automatycznie dopisze go do katalogu kontrahentów.

Kolejną czynnością, jaką należy wykonać jest wypełnienie pola z numerem dokumentu oraz wybór metody płatności.

Od stycznia 2013 roku bardzo istotnymi informacjami z punktu widzenia księgowego są data terminu płatności oraz data rozliczenia po dokonaniu zapłaty. Więcej na ten temat jest zawarte w informacji dotyczącej korekty kosztów oraz pomniejszenia odliczenia VAT.

Księgowanie wydatków- metoda płatności oraz rozliczenie kosztuW celu prawidłowego ujęcia kosztu w KPiR, należy wybrać odpowiedni rodzaj wydatku.

Księgowanie wydatków - rodaj wydatku

Koszty udokumentowane fakturami z prawem do odliczenia podatku VAT księgowane są do rejestru zakupu VAT w dacie z pola DATA ODBIORU FAKTURY. Do KPiR wpis zostanie umieszczony w dacie z pola DATA WYSTAWIENIA FAKTURY. Faktury bez VAT (rachunki) oraz dowody wewnętrzne trafiają bezpośrednio do Księgi Przychodów i Rozchodów w dacie z pola DATA WYSTAWIENIA.