Po zaksięgowaniu faktury za zakup samochodu (lub dokonaniu księgowania na podstawie umowy kupna - sprzedaży) system wFirma automatycznie wprowadzi pojazd do ewidencji środków trwałych oraz rozpocznie dokonywanie odpisów amortyzacyjnych zgodnie z wybraną metodą amortyzacji. Dowiedz się jak zaksięgować zakup samochodu osobowego?
Zmiany w rozliczeniach samochodów osobowych od 2026 roku
Nowelizacja ustawy o PIT wprowadziła od 2026 roku zmiany w zakresie sposobu rozliczenia samochodów osobowych, które wprowadzają podział limitu amortyzacji samochodów osobowych znajdujących się w środkach trwałych, który zależny jest od emisji CO2:
- 150 000 zł – auta spalinowe, których emisja CO₂ wynosi poniżej 50 g/km oraz te wprowadzone do środków trwałych przed 1 stycznia 2026 roku,
- 100 000 zł – auta spalinowe, których emisja CO₂ wynosi 50 g/km lub więcej.
Szczegółowe informacje o zmianach w artykule: Zmiany w rozliczeniach samochodów osobowych.
Jak zaksięgować zakup samochodu osobowego w systemie?
Zakup samochodu osobowego do systemu można wprowadzić na dwa sposoby, w zależności od rodzaju dokumentu zakupu:
- Faktura VAT: WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT » MAJĄTEK TRWAŁY » ZAKUP SAMOCHODU OSOBOWEGO - "KŚT. 741"
- Umowa kupna - sprzedaży, faktura VAT marża, faktura bez VAT, rachunek: WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA (BEZ VAT) »MAJĄTEK TRWAŁY » ZAKUP SAMOCHODU OSOBOWEGO - "KŚT. 741"
Na tym etapie system wymusi uzupełnienie danych dotyczących samego pojazdu:
- Nazwa - wprowadzamy nazwę pojazdu;
- Dokument nabycia - faktura VAT/bez VAT lub umowa sprzedaży (jeśli wprowadzamy nabycie na podstawie umowy kupna-sprzedaży)
- Data przyjęcia - data od której dokonujemy przyjęcia środka trwałego do firmy. Odpisy amortyzacyjne będą naliczane od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wprowadzono środek trwały do ewidencji środków trwałych;
- Numer inwentarzowy - wprowadzamy unikalny identyfikator przypisywany każdemu środkowi trwałemu w firmie. Służy do rozpoznawania i ewidencji danego składnika majątku;
- Dodatkowe koszty zakupu - wprowadzamy wartość zwiększającą wartość środka trwałego np. opłaty rejestracyjne;
- Metodę amortyzacji - wybieramy z listy jedną z dostępnych metod amortyzacji: liniową, degresywną (później konieczne jest uzupełnienie współczynnika), indywidualną, jednorazową;
- Stawkę amortyzacji - stawkę amortyzacji automatycznie podpowie system, można ją zmienić wpisując ją ręcznie;
- Numer rejestracyjny - wprowadzamy numer rejestracyjny pojazdu
- Sposób użytkowania:
- PRYWATNIE I W DZIAŁALNOŚCI - oznacza 50% odliczenia podatku VAT (w przypadku czynnego podatnika VAT) oraz 75% odliczenia kosztów eksploatacji,
- TYLKO W DZIAŁALNOŚCI - oznacza 100% odliczenia podatku VAT (dotyczy czynnego podatnika VAT) oraz 100% ujmowania kosztów przy wydatkach związanych z użytkowaniem pojazdu pod warunkiem zgłoszenia pojazdu na druku VAT-26 w urzędzie oraz prowadzenia szczegółowej kilometrówki do VAT.
- Emisja CO2-
- poniżej 50g/km - system zastosuje limit amortyzacji 150 tys.
- 50g/km i powyżej - system zastosuje limit amortyzacji 100 tys.
Sprawdź instrukcję - Gdzie można znaleźć emisję CO2 dla pojazdu?
Sprawdź w naszym kalkulatorze emisji CO2 - » link do kalkulatora «
Po uzupełnieniu wszystkich danych należy wybrać ZAPISZ.
W przypadku gdy użytkownik jako sposób użytkowania pojazdu wybrał PRYWATNIE I W DZIAŁALNOŚCI to pojazd od razu zostanie dodany do ewidencji pojazdów w systemie oraz środków trwałych. Natomiast po zapisaniu pojazdu ze sposobem używania TYLKO W DZIAŁALNOŚCI wyświetli się dodatkowe okno, w którym należy uzupełnić aktualny stan licznika oraz datę pomiaru.
Po zapisaniu samochód zostanie ujęty nie tylko w ewidencji środków trwałych, ale również w ewidencji pojazdów, która znajduje się w zakładce WYDATKI » POJAZDY » POJAZDY.
System automatycznie wygeneruje dokument OT - przyjęcia środka trwałego, który można wydrukować z zakładki EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE poprzez kliknięcie na dany środek trwały i wybranie z górnego paska opcji DRUKUJ » DRUKUJ OT

Dokument OT można także wydrukować przechodząc do zakładki DOKUMENTY MAJĄTKOWE. W zakładce tej znajduje się wygenerowany automatycznie dokument OT, który należy zaznaczyć i wybrać z górnego menu DRUKUJ. Pod wydruk należy podpiąć kopię dokumentu zakupu samochodu osobowego oraz kopię dowodu rejestracyjnego.
W przypadku zakupu pojazdu na podstawie faktury VAT:
- przez czynnego podatnika VAT, w rejestrze VAT zakupu zostanie ujęta wartość odliczonego podatku.
- do Księgi Przychodów i Rozchodów w kol. "Pozostałe wydatki" będą trafiały odpisy amortyzacyjne zgodnie z planem amortyzacji, który można zobaczyć w zakładce EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE.
- 150.000 zł (limit obowiązujący od 2019 r. dla składników majątku wprowadzonych po 31 grudnia 2018 r. do 31 grudnia 2025 r.).
- 150 000 zł - pojazd posiada emisję CO2 poniżej 50g/km i został wprowadzony od 1 stycznia 2026 r.,
- 100 000 zł - pojazd posiada emisję CO2 równą lub powyżej 50g/km i został wprowadzony od 1 stycznia 2026 r.,
- gdy wartość samochodu przekracza wskazany limit, odpis amortyzacyjny naliczany jest od pełnej wartości początkowej, natomiast do kosztów w KPiR zaliczana jest jedynie jego część, tak aby suma odpisów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu nie przekroczyła ustawowego limitu.
Po wprowadzeniu wydatku istnieje możliwość skontrolowania wartości naliczanych odpisów amortyzacyjnych i wielkości zaliczanej do kosztów, klikając na numer dokumentu i przechodząc do podzakładki EWIDENCJE.