Jedną z funkcji magazynu jest tworzenie kompletów towarów (złożenie jednego produktu z kilku półproduktów). Kompletacja towarów pozwala użytkownikowi wFirma dla Biur Rachunkowych łatwiej i efektywniej pracować na magazynie.
Kompletacja towarów
Kompletacja towarów polega na złożeniu jednego gotowego produktu z kilku półproduktów.
Wówczas zostanie odblokowana zakładka KOMPLETACJA. W zakładce tej należy wprowadzić towary i materiały, które wchodzą w skład produktu głównego w pozycji WYBIERZ PRODUKT Z KATALOGU. Jeśli na magazynie nie ma jeszcze produktu, który ma zostać jednym ze składników kompletu, to użytkownik może go dodać poprzez funkcję + DODAJ PRODUKT.
Po dodaniu nowego produktu będącego kompletem należy dokonać jego montażu.
Montaż nowego typu produktu
W celu zmontowania kompletu należy przejść do zakładki MAGAZYN » PRODUKCJA » NOWE ZLECENIE » MONTAŻ. W polu Treść należy dodać produkt główny, czyli wcześniej utworzony komplet i uzupełnić jego ilość, przyjmowaną na stan. W oknie istnieje także możliwość wyboru magazynu, do którego ma trafić dany komplet.
Po zapisaniu zostanie utworzony nowy dokument ZPM (zlecenie produkcyjne montowania), o domyślnym statusie: NOWE (jeśli przy montażu nie został określony inny status).
Użytkownik ma możliwość zmiany statusu realizacji produkcji. W tym celu należy zaznaczyć dokument ZPM i wybrać opcję REALIZACJA.
Jeśli produkcja kompletu jest już rozpoczęta, ale nie została jeszcze zakończona np. z powodu braku jednego ze składników to należałoby wybrać opcję ROZPOCZNIJ PRODUKCJĘ. Wówczas status produkcji zostanie zmieniony na W REALIZACJI.
Aby zakończyć produkcję należy zaznaczyć utworzone zlecenie produkcyjne oraz wybrać z górnego menu opcję REALIZACJA » ZAKOŃCZ PRODUKCJĘ.
W ten sposób system zdejmie ze stanów magazynowych określoną ilość materiałów, które zostały zużyte w celu wykonania nowego towaru, a stan stworzonego produktu głównego (kompletu) powiększy się. Status dokumentu ZPM zmieni się na: ZAKOŃCZONE.
Kompletacja towaru a daty ważności
W sytuacji gdy do poszczególnych składników kompletu zostały przypisane daty ważności, system dokona zdjęcia ze stanów magazynowych określonej ilości materiałów, które zostały zużyte do wykonania nowego kompletu zgodnie z metodą FeFo (pierwsze traci ważność, pierwsze wyszło).
Jeżeli dla danego kompletu została włączona funkcja daty ważności, po zakończeniu produkcji pojawi się komunikat informujący o możliwości wprowadzenia daty ważności do stworzonego kompletu.
Ustalenie daty ważności dla danego kompletu jest możliwe w zakładce: MAGAZYN » PRODUKTY, gdzie należy kliknąć na nazwę produktu, a następnie przejść do podzakładki MAGAZYN. W sekcji Partie produktu należy kliknąć na ikonę kalendarza, po czym uzupełnić pole DATA WAŻNOŚCI PARTII.