Wzorcowe schematy bilansu i RZiS są w pełni uzupełnione na podstawie wzorcowego planu kont. Natomiast w sytuacji gdy użytkownik uzupełnia schematy bilansu bądź RZiS samodzielnie może się dojść do przypadku gdy dane konto zostanie pominięte mimo, że jest ujęte w pozycji “niższego poziomu” bądź pominięte zostanie konto bilansowe bądź wynikowe w schemacie. W związku z tym system posiada mechanizm sprawdzania bilansu i RZiS, aby powiadomić użytkownika o ewentualnych brakach.
Mechanizm sprawdzania Bilansu i RZiS
Mechanizmu się nie włącza w systemie, jest on wbudowany, więc działa on w tle. Mechanizm działa gdy każdorazowo dokonujemy zapisu danego schematu bilansu czy RZiS.
Zmianę schematów bilansu bądź RZiS dokonuje się w zakładce USTAWIENIA » PODATKI » SPRAWOZDANIE FINANSOWE » BILANS / RZiS.
W sytuacji gdy wszystko się zgadza system dokona zapisu bilansu / RZiS. Natomiast jeśli są braki w kontach na wyższym poziomie bądź nie zostały użyte wszystkie konta danego typu w schemacie system o tym poinformuje użytkownika.
W schemacie “Bilans - pełny” w pozycji “1. Środki trwałe” zapomnieliśmy dodać konto mimo, że uzupełniliśmy je w pozycji “d) środki transportu”. System przeanalizuje zawarte konta i przypomni o tym, że jest w takiej sytuacji brakujące konto w pozycji “1. Środki trwałe”.
Wykaz nieprawidłowości można wydrukować za pomocą akcji DRUKUJ bądź można zapisać za pomocą akcji ZAPISZ bilans/RZiS z wykrytymi nieprawidłowościami, wówczas obok bilansu/RZiS pojawi się czerwona ikona “i” informująca o brakach.
Warto mieć na uwadze, że każdorazowa zmiana w schematach wzorcowych powoduje pojawienie się ikony notatnika informującej, że dany schemat ma wprowadzone ręczne modyfikacje. Konsekwencją pojawienia się tej ikony jest to, że późniejsze zmiany dokonywane w systemie w ramach aktualizacji nie obejmą ręcznie modyfikowanych schematów i konieczne będzie ich dostosowanie samodzielnie.