0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Zawiadomienie ZAW-FA - jak wygenerować i uzupełnić druk?

Wielkość tekstu:

W artykule opisano, jak w systemie wFirma.pl wygenerować, uzupełnić i przygotować do wysyłki formularz Zawiadomienia ZAW-FA. Zawiadomienie to służy do upoważniania osoby trzeciej do czynności w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) lub do zgłaszania danych unikalnych identyfikujących kwalifikowany podpis elektroniczny podatnika.

Za pomocą jednego formularza ZAW-FA można upoważnić tylko jedną osobę. Dalsze uprawnienia osoba fizyczna wskazana w ZAW-FA może nadawać elektronicznie (np. za pomocą autoryzacji w KSeF w systemie - Instrukcja autoryzacji w KSeF.

Chcesz wiedzieć więcej o uwierzytelnieniu w KSeF?
Pobierz naszą ściągę! »Uwierzytelnienie w KSeF«

Złożenie zawiadomienia ZAW-FA w Urzędzie Skarbowym

Złożenie zawiadomienia leży po stronie podatnika lub podmiotu. Dokument musi trafić do właściwego naczelnika Urzędu Skarbowego.

  • Wysyłka papierowa: Podpisany dokument należy złożyć osobiście lub wysłać pocztą tradycyjną.
  • Wysyłka elektroniczna: Dokument można złożyć elektronicznie np. poprzez platformę ePUAP lub jako załącznik do pisma ogólnego w e-Urzędzie Skarbowym. Należy przy tej formie wysyłki pamiętać, że w imieniu spółki zawiadomienie mogą podpisać
    wyłącznie osoby uprawnione do jej reprezentacji w liczbie wymaganej dla danego
    podmiotu).

Zawiadomienie ZAW-FA jest wprowadzane do systemu KSeF niezwłocznie po jego otrzymaniu. Co ważne na wskazane w ZAW-FA adresy e-mail są wysyłane powiadomienia o nadaniu lub odebraniu
uprawnień (tj. po wprowadzeniu przez pracownika urzędu skarbowego danych z zawiadomienia ZAW-FA do systemu). Jeśli chodzi o wysyłkę pocztą może wystąpić naturalne opóźnienie w wprowadzeniu danych o czas doręczenia.)

Jak wygenerować zawiadomienie ZAW-FA?

W celu wygenerowania formularza ZAW-FA należy przejść do zakładki: START » PODATKI » PODATEK VAT » DODAJ » ZAWIADOMIENIE ZAW-FA.

Dodaj ZAW-FA

Dzięki temu otworzy się okno z formularzem zawiadomienia ZAW-FA, w którym należy uzupełnić wymagane dane:

  • Część A. MIEJSCE I CEL SKŁADANIA: W polu 6. Cel złożenia formularza wybierz właściwą opcję, zaznaczając odpowiedni kwadrat:

    • Nadanie uprawnień - aby upoważnić osobę trzecią do nadawania uprawnień w KSeF.

    • Odebranie uprawnień - aby odwołać wcześniej upoważnioną osobę.

    • Zgłoszenie danych unikalnych identyfikujących kwalifikowany podpis elektroniczny podatnika.

  • Część B. DANE PODATNIKA LUB PODMIOTU: Dane te są uzupełniane automatycznie na podstawie informacji wprowadzonych w systemie. Upewnij się, że są one poprawne.

  • Część C. DANE OSOBY UPRAWNIONEJ: Uzupełnij dane identyfikacyjne, adres zamieszkania oraz dane kontaktowe osoby, której nadaje się uprawnienia.

  • Część C.3. DANE KONTAKTOWE: Obowiązkowo uzupełnij pole 38. E-mail podmiotu, który zostaje upoważniony w KSeF.

Dane dotyczące spółki w tym NIP, urząd skarbowy, adres siedziby/zamieszkania uzupełnione zostają automatycznie na podstawie danych wypełnionych w systemie w zakładce USTAWIENIA » DANE PODSTAWOWE oraz USTAWIENIA » PODATKI » PODATEK VAT.

Informacje szczegółowe dotyczące uzupełnienia ZAW FA znajdziesz w artykule »Zawiadomienie ZAW-FA - wzór z omówieniem«

Zawiadomienie ZAW-FA

Zawiadomienie ZAW-FA

Wskazówka!
W przypadku podmiotów niebędących osobami fizycznymi (np. spółek), zaleca się, aby dokument ZAW-FA został złożony na osobę zarządzającą podmiotem (np. prezesa, wspólnika). Ta osoba, po autoryzacji w KSeF, staje się administratorem uprawnień i to ona nadaje dalsze uprawnienia do wystawiania lub odbioru faktur dla biura rachunkowego czy pracowników.

Jak pobrać zawiadomienie ZAW-FA w systemie wFirma.pl?

Aby wydrukować wypełniony formularz należy przejść do zakładki: START » PODATKI » PODATEK VAT, gdzie po zaznaczeniu na liście zawiadomienia ZAW-FA i z górnego menu wybrać opcję DRUKUJ.

Zawiadomienie ZAW-FA - drukuj

Uwaga!

W systemie przyjęto rozwiązanie polegające na włączeniu lub wyłączeniu funkcji zabezpieczających dokument PDF. W przypadku gdy dana opcja jest włączona, po pobraniu wydruku w formacie PDF nie będzie możliwości jego edycji czy podpisania. W celu umożliwienia podpisu elektronicznego wydruków generowanych w systemie, należałoby w zakładce USTAWIENIA » INNE » WYDRUKI, wyłączyć opcję WŁĄCZ ZABEZPIECZENIE ZAWARTOŚCI PLIKÓW PDF, a następnie ponownie wygenerować wydruk.

Jak udostępnić zawiadomienie ZAW-FA klientowi biura rachunkowego w systemie wFirma.pl?

Aby udostępnić sporządzony formularz ZAW-FA klientowi do pobrania, podpisania i wysłania należy przejść do zakładki START » PODATKI » PODATEK VAT, gdzie po zaznaczeniu na liście zawiadomienia ZAW-FA i z górnego menu wybrać opcję OPUBLIKUJ » OPUBLIKUJ KLIENTOWI. Dzięki temu klient otrzyma dostęp do dokumentu w swoim panelu.

Opublikowanie ZAW-FA klienowi

Przy opublikowanym zawiadomieniu pojawi się ikona ikona oczka.

Jak przesłać online zawiadomienie ZAW-FA?

Ministerstwo Finansów nie udostępniło możliwości wysyłki przez systemy księgowe zawiadomienia ZAW-FA stąd jego przesłanie jak zostało wspomniane może się odbyć przez platformę ePUAP lub w e-Urzędzie Skarbowym.

Dokument musi być podpisany przez osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu, w liczbie wymaganej dla danej formy prawnej (np. dwóch członków zarządu w spółce). Dostępne metody podpisu:

  • Kwalifikowany podpis elektroniczny: Podpisz plik PDF z wypełnionym ZAW-FA przy użyciu podpisu kwalifikowanego za pomocą narzędzi udostępnionych przez producenta podpisu bądź podpis możesz nanieść w systemie, zgodnie ze ścieżką w artykule pomocy: Podpisywanie dokumentów własnym podpisem kwalifikowanym.
  • Profil zaufany: Podpisz plik PDF z wypełnionym zawiadomieniem ZAW-FA przy użyciu bezpłatnej opcji „Podpisz dokument” dostępnej na platformie ePUAP.

Wysyłka przez ePUAP

  1. Zapisz formularz jako plik PDF (Jak pobrać zawiadomienie ZAW-FA w systemie wFirma.pl?).

  2. Podpisz elektronicznie plik PDF (poza systemem wFirma.pl), używając Profilu Zaufanego lub Podpisu kwalifikowanego.

  3. Zaloguj się na platformie ePUAP.

  4. Wypełnij i wyślij Pismo Ogólne do Urzędu Skarbowego, dołączając podpisany plik ZAW-FA jako załącznik.

zawiadomienie zaw-fa - epuap

Wysyłka poprzez e-Urząd Skarbowy

  1. Zapisz formularz jako plik PDF (Jak pobrać zawiadomienie ZAW-FA w systemie wFirma.pl?)

  2. Podpisz elektronicznie plik PDF, używając Profilu Zaufanego lub Podpisu kwalifikowanego.

  3. Zaloguj się do serwisu e-Urząd Skarbowy. Przejdź do zakładki ZŁÓŻ DOKUMENT » PISMO OGÓLNE. Następnie uzupełnij między innymi następujące informacje:

    • Rodzaj pisma - Inne pismo,
    • Temat pisma - ZAW-FA
  4. Wyślij Pismo Ogólne, dołączając podpisany plik ZAW-FA jako załącznik.

zawiadomienie zaw-fa pismo ogólne

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów