Czy system wFirma ma awarie? Strona nie działa, mimo, że mam Internet i inne strony internetowe działają.
Niekiedy, z różnych względów, tracimy dostęp do serwisów internetowych, np. wFirma.pl. Poniższy artykuł ma za zadanie przybliżyć potencjalne przyczyny problemów.
Propozycje rozwiązania problemu z dostępem do serwisu wFirma
W przypadku braku dostępu do serwisu zalecamy wykonanie następujących czynności:
- sprawdź, czy problem z dostępem do strony występuje przy użyciu innych dostawców Internetu, np. z telefonu, przy użyciu sieci komórkowej (z wyłączonym Wi-Fi) i z Internetu domowego,
- sprawdź, czy problem z dostępem do Internetu występuje również przy użyciu trybu prywatnego (incognito) przeglądarki - niekiedy wtyczki zainstalowane w przeglądarce mogą blokować połączenie ze stroną,
Tryby prywatne dla najczęściej używanych przeglądarek internetowych:
Firefox: Przeglądanie w trybie prywatnym
Google Chrome: Przeglądanie w trybie prywatnym
Microsoft Edge: Przeglądanie InPrivate
- spróbuj wyczyścić ciasteczka wraz z plikami tymczasowymi przeglądarki - nagromadzenie danych w przeglądarce może powodować problemy z połączeniem,
Usuwanie plików cookie dla najczęściej używanych przeglądarek internetowych:
Firefox: Usuwanie ciasteczek i danych stron
Google Chrome: Czyszczenie i włączanie plików cookie
Microsoft Edge: Usuwanie plików cookie
- upewnij się, że dostawca Internetu, z usług którego korzystasz nie zablokował platformy wFirma.pl, np. kontaktując się z nim,
- sprawdź na stronie umożliwiającej monitorowanie problemów i przestojów w czasie rzeczywistym, np. Downdetector, czy twój dostawca Internetu nie ma problemów z dostarczeniem usługi.
- odczekaj jakiś czas i ponów próbę przejścia do witryny, być może problem leżał po stronie technicznej i został naprawiony.
Co to jest hosting?
Wszystkie strony internetowe działają bez przerwy, przez cały dzień. Jeśli strona WWW zostanie umieszczona na domowym lub firmowym komputerze (istnieje możliwość "hostowania" strony w Internecie ze swojego komputera - na podobnej zasadzie działają serwery), to gdyby został on wyłączony (np. na noc), nikt nie mógłby takiej strony zobaczyć. Dlatego właśnie należy wynająć miejsce na komputerach, które pracują przez całą dobę, i tam umieścić stronę internetową. Wówczas niezależnie od pory dnia czy nocy każdy może ją odwiedzić, przeglądać i swobodnie z niej korzystać. Taki komputer to serwer, a usługę, polegająca na udostępnianiu na nim miejsca i zasobów, czyli w tym przypadku strony internetowej lub serwisu WWW, określa się właśnie mianem hostingu.
Na rynku istnieje wiele firm hostingowych, które wynajmują miejsce na swoich serwerach ludziom chcącym założyć własną stronę internetową. Właściciel serwera udostępnia miejsce, w którym można gromadzić wszelkie potrzebne dane: małe strony www, rozbudowane serwisy, sklepy internetowe czy duże portale medialne, pliki multimedialne czy zdjęcia.
System wFirma posiada liczne zabezpieczenia przed nieupoważnionym dostępem. Dane użytkowników przechowywane są w dwóch odległych od siebie serwerowniach (data center), u dostawców usług hostingowych legitymujących się najwyższymi certyfikatami procedur bezpieczeństwa. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: Polityka bezpieczeństwa serwisu wFirma.
Przyczyny problemów z dostępem do serwisu wFirma
Problem z dostępem do serwisu wFirma może leżeć zarówno bezpośrednio po stronie dostawcy Internetu, jak i po stronie serwera / hostingu.
Problem po stronie dostawcy Internetu
W przypadku dostawcy Internetu (np. UPC, T-Mobile, Vectra, Play i inne) problem może leżeć w dostępności jedynie do niektórych stron WWW, podczas gdy inne działać będą bez zarzutu. Może być to związane z wieloma czynnikami zewnętrznymi, np. problemami powstałymi w wyniku ataków hakerskich, wewnętrznych problemów infrastruktury sieci lub różnego typu awariami. Sytuacja ta jest całkowicie niezależna od wFirma.pl i nie mamy żadnego wpływu na możliwość rozwiązania problemu. W takiej sytuacji można skontaktować się z dostawcą w celu wyjaśnienia sytuacji.
Istnieją serwisy internetowe, które zajmują się monitorowaniem awarii związanych z Internetem, czy usługami związanymi z telekomunikacją. Jednym z nich jest Downdetector, gdzie użytkownicy z całego świata zgłaszają problemy z dostępem do sieci.
Po wyszukaniu usługi, z którą mamy problem należy na nią kliknąć i wyświetlone zostaną szczegółowe informacje w temacie jej działania, jak i ilość ewentualnych zgłoszeń.
Możliwe jest również, że dostawca Internetu z jakiegoś powodu dodał platformę wFirma.pl do listy zablokowanych witryn, co uniemożliwi przejście do strony WWW - w takich sytuacjach warto skontaktować się z dostawcą w celu sprawdzenia, czy taka blokada istnieje oraz czy możliwe jest jej wyłączenie. Tego typu blokady rzadko mają miejsce, jednak mimo wszystko się zdarzają, więc nie należy ich wykluczać podczas określania źródła problemu z dostępem do serwisu.
Problem po stronie serwera / hostingu
Istnieje również prawdopodobieństwo, że problem leży po stronie hostingu / serwera, który z jakiegoś powodu nie działa prawidłowo, np. ze względu na ataki hakerskie lub fizyczne uszkodzenia.
Dobrym przykładem na tego typu sytuacji był pożar serwerowni OVH, który miał miejsce 10 marca 2021 r. w Strasburgu - doszło do pożaru dwóch budynków w centrum serwerowym firmy hostingowej. W efekcie tego nie działało wiele serwisów korzystających z tej infrastruktury, nawet tacy giganci, jak np. Facebook czy Allegro.