Obecnie w systemie wFirma.pl nie ma możliwości generowania ujemnych stanów magazynowych. Zmiany spowodowane były problemami jakie wprowadzały ujemne stany magazynowe oraz ich niezgodnością z metodą wyceny FIFO, w której duże znaczenie ma chronologiczność przyjęć i wydań towarów. Ponadto, wykazywanie ujemnych stanów magazynowych nie było zgodne ze strukturą JPK_MAG, w której nie powinny być ujmowane wydania towarów, których faktycznie nie ma na magazynie.
Ujemne stany magazynowe - jak sobie bez nich poradzić?
Dla tych użytkowników systemu, którzy do tej pory korzystali z funkcji ujemnych stanów magazynowych oraz dla osób, które potrzebują takiej funkcji zostało przygotowane inne rozwiązanie, a mianowicie funkcja rezerwacji. Przyjęcie określonego workflow pracy eliminuje problem wystawienia faktury sprzedaży bez posiadania towaru na stanie magazynu:
1). Przechodząc do zakładki MAGAZYN » REZERWACJE » DODAJ, użytkownik ma możliwość zarezerwowania dla klienta produktu nawet jeśli fizycznie jest on niedostępny na magazynie. W takim przypadku ilość dostępnych towarów w kolumnie STAN będzie nadal wynosić 0, natomiast w kolumnie ZAREZERWOWANE pojawi się ilość zarezerwowanych towarów lub kompletów.
2). Na podstawie dodanej REZERWACJI można wystawić, fakturę pro forma. Należy w tym celu zaznaczyć odpowiednią rezerwację, a następnie z górnego paska menu wybrać WYSTAW » FAKTURĘ PRO FORMA. W dalszej kolejności, na podstawie pro formy możliwe jest wystawienie faktury lub paragonu poprzez PRZYCHODY » PRO FORMY » WYSTAW » FAKTURĘ / PARAGON wraz z możliwością zaznaczenia w podzakładce ZAAWANSOWANE opcji WYWOŁAJ SKUTEK MAGAZYNOWY co powoduje automatyczne dodanie WZ. Dokument magazynowy będzie wówczas dostępny w zakładce MAGAZYN » DOKUMENTY lub, jeżeli towaru nie ma na magazynie, bez wywoływania skutku magazynowego (odznaczyć funkcję) a następnie samodzielnie wystawić WZ poprzez MAGAZYN » DOKUMENTY » DODAJ » DODAJ DOKUMENT WZ.
3). W zakładce MAGAZYN, można w prosty sposób wygenerować zamówienie do dostawcy. Należy w tym celu przejść do zakładki REZERWACJE, następnie zaznaczyć wybraną rezerwację i wybrać WYSTAW » ZAMÓWIENIE. System automatycznie uzupełni dane zamówienia na podstawie wcześniej wystawionej rezerwacji. Dodatkowo w oknie użytkownik ma możliwość zmodyfikowania ilości zamawianego produktu, jednostki produktu, dostawcy oraz wartości. W ten sposób dla jednej rezerwacji można również wygenerować zamówienie dostawy.
4) Na podstawie wygenerowanych wcześniej zamówień do dostawców, można wystawić dokument PZ lub WYDATEK. Wiedząc, że stan otrzymanego towaru nie zawsze jest zgodny ze złożonym zamówieniem, użytkownik ma możliwość poprawienia ilości przyjmowanych produktów, tak aby zgadzały się one z rzeczywistością.
Ponadto, więcej informacji na temat działania rezerwacji oraz zamówień można znaleźć w artykułach: zamówienia oraz rezerwacje.