Wysyłka e-deklaracji w systemie wfirma dla biur rachunkowych odbywa się fazowo, czyli system wykonuje szereg czynności aby przesyłka przeszła prawidłową weryfikację i w rezultacie trafiła do serwerów ZUS/US/MF. Aby poinformować użytkownika o statusie wysyłki system przesyła do użytkownika wiadomości systemowe z kodem wysyłki wraz z ich wyjaśnieniem. Dodatkowo, obok plików zleconych do wysyłki widoczny jest aktualny status w formie kolorowych kopert.
Jakie występują kody wysyłki przy pozytywnie przyjętej wysyłce?
Kody wysyłki dla danej deklaracji znaleźć można na dwóch poziomach:
- w zakładce: BIURO » WIADOMOŚCI » WIADOMOŚCI SYSTEMOWE lub
- poprzez kliknięcie na kopertę znajdującą się przy deklaracji w zakładce BIURO » DEKLARACJE.
Deklaracje ZUS
- Dokument został dodany do kolejki wysyłki i wkrótce zostanie wysłany do serwera EWD ZUS.
- KOD 301 - Przesyłka została wysłana do systemu EWD ZUS. Oczekiwanie na potwierdzenie odbioru.
- KOD 200 - Przesyłka przyjęta do ZUS.
Deklaracje skarbowe (VAT i PIT)
- Dokument został dodany do kolejki wysyłki i wkrótce zostanie wysłany do serwera MF.
- KOD 301 - Dokument w trakcie przetwarzania, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu.
- KOD 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO.
Jednolity plik kontrolny rejestru VAT zakupu oraz sprzedaży - JPK_V7
- Dokument został dodany do kolejki wysyłki i wkrótce zostanie wysłany do serwera MF.
- KOD 301 - Dokument został przekazany do serwera MF.
- KOD 120 - Sesja została poprawnie zakończona. Dane zostały poprawnie zapisane. Trwa weryfikacja dokumentu
- KOD 303 - Dokument w trakcie weryfikacji podpisu, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu
- KOD 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie. Wygenerowano UPO
Ważne! W trakcie wysyłki może się pojawić dodatkowy KOD 302 (dokument wstępnie przetworzony, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu), który jest kodem pośrednim pomiędzy dodatkowym weryfikacyjnym przetwarzaniem, a zakończeniem przetwarzania. |
Koperty przy deklaracji
Po zleceniu deklaracji do wysyłki pojawia się przy niej koperta, która zmienia kolor w zależności od otrzymanego statusu wysyłki.
Wyróżniamy następujące kolory kopert:
- szara koperta oznacza, że deklaracja została zlecona do wysyłki.
- czerwona koperta oznacza, że przesyłka nie przeszła prawidłowej weryfikacji i nie została dostarczona do odbiorcy.
- zielona koperta oznacza, że przesyłka przeszła pomyślną weryfikację, deklaracja doszła do odbiorcy i możliwe jest pobranie UPO.
Najczęstsze błędy przy wysyłce e-deklaracji
W trakcie wysyłki e-deklaracji mogą pojawić się błędy, które uniemożliwiają pozytywne przejście wysyłki do serwerów MF.
Standardowymi błędami są między innymi:
- Błąd 402 - oznacza, że podmiot, u którego zlecana jest wysyłka nie złożył pełnomocnictwa/upoważnienia do podpisywania deklaracji osobie zlecającej swoim podpisem wysyłkę. Rozwiązaniem tego błędu jest złożenie formularza UPL-1 przez podmiot u którego zlecana jest wysyłka.
- Błąd 404 - oznacza, że deklaracja została podpisana za pomocą podpisu kwalifikowanego, który jest nieważny (minął jego okres ważności),
- Błąd 414 - oznacza, że wystąpił błąd w danych autoryzujących np. błąd w nazwisku, pierwszym imieniu, dacie urodzenia, NIP, numerze PESEL czy kwocie przychodu.
- Błąd 411 - oznacza, że składana deklaracja z takim identyfikatorem podatkowym została już wcześniej złożona. Rozwiązaniem tego błędu jest przesłanie kolejnej deklaracji i wskazanie jako cel złożenia deklaracji KOREKTA lub kontakt z urzędem skarbowym (błąd ten nie jest uzależniony od działania systemu wfirma dla biur rachunkowych)
Ważne! W przypadku błędu 414 najczęściej błędnie jest wprowadzana kwota przychodu z zeznania rocznego składanego w zeszłym roku. W 2021 roku autoryzacja wysyłki odbywa się poprzez wprowadzenie kwoty przychodu z zeznania rocznego z 2019 roku. Kwotę bierze się z:
Jeśli dane są na 100% poprawne, a po przesłaniu deklaracji pojawi się znów status 414, należy skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym w celu wyjaśnienia niezgodności danych weryfikacyjnych. |