0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Kody wysyłki przy komunikacji z serwerem urzędu skarbowego w systemie wFirma

Wielkość tekstu:

Wysyłka e-deklaracji w systemie wfirma dla biur rachunkowych odbywa się fazowo, czyli system wykonuje szereg czynności aby przesyłka przeszła prawidłową weryfikację i w rezultacie trafiła do serwerów ZUS/US/MF. Aby poinformować użytkownika o statusie wysyłki system przesyła do użytkownika wiadomości systemowe z kodem wysyłki wraz z ich wyjaśnieniem. Dodatkowo, obok plików zleconych do wysyłki widoczny jest aktualny status w formie kolorowych kopert.

Jakie występują kody wysyłki przy pozytywnie przyjętej wysyłce?

Kody wysyłki dla danej deklaracji znaleźć można na dwóch poziomach:

  • w zakładce: BIURO » WIADOMOŚCI » WIADOMOŚCI SYSTEMOWE lub
  • poprzez kliknięcie na kopertę znajdującą się przy deklaracji w zakładce BIURO » DEKLARACJE.

Deklaracje ZUS

  1. Dokument został dodany do kolejki wysyłki i wkrótce zostanie wysłany do serwera EWD ZUS.
  2. KOD 301 - Przesyłka została wysłana do systemu EWD ZUS. Oczekiwanie na potwierdzenie odbioru.
  3. KOD 200 - Przesyłka przyjęta do ZUS. 

Deklaracje skarbowe (VAT i PIT)

  1. Dokument został dodany do kolejki wysyłki i wkrótce zostanie wysłany do serwera MF.
  2. KOD 301 - Dokument w trakcie przetwarzania, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu.
  3. KOD 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO.

Jednolity plik kontrolny rejestru VAT zakupu oraz sprzedaży - JPK_V7

  1. Dokument został dodany do kolejki wysyłki i wkrótce zostanie wysłany do serwera MF.
  2. KOD 301 - Dokument został przekazany do serwera MF.
  3. KOD 120 - Sesja została poprawnie zakończona. Dane zostały poprawnie zapisane. Trwa weryfikacja dokumentu 
  4. KOD 303 - Dokument w trakcie weryfikacji podpisu, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu
  5. KOD 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie. Wygenerowano UPO

Ważne!

W trakcie wysyłki może się pojawić dodatkowy KOD 302 (dokument wstępnie przetworzony, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu), który jest kodem pośrednim pomiędzy dodatkowym weryfikacyjnym przetwarzaniem, a zakończeniem przetwarzania.

Koperty przy deklaracji

Po zleceniu deklaracji do wysyłki pojawia się przy niej koperta, która zmienia kolor w zależności od otrzymanego statusu wysyłki.

Wyróżniamy następujące kolory kopert:

Kody wysyłki - szara koperta- szara koperta oznacza, że deklaracja została zlecona do wysyłki.

Kody wysyłki - czerwona koperta- czerwona koperta oznacza, że przesyłka nie przeszła prawidłowej weryfikacji i nie została dostarczona do odbiorcy.
Kody wysyłki - zielona koperta- zielona koperta oznacza, że przesyłka przeszła pomyślną weryfikację, deklaracja doszła do odbiorcy i możliwe jest pobranie UPO.

Najczęstsze błędy przy wysyłce e-deklaracji

W trakcie wysyłki e-deklaracji mogą pojawić się błędy, które uniemożliwiają pozytywne przejście wysyłki do serwerów MF.

Standardowymi błędami są między innymi:

  • Błąd 401 - np. wystąpił błąd w trakcie przekazywania JPK do serwera MF (może wystąpić w przypadku niedostępności środowiska w przypadku prac serwisowych na środowisku e-dokumenty.mf.gov.pl
  • Błąd 402 - oznacza, że podmiot, u którego zlecana jest wysyłka nie złożył pełnomocnictwa/upoważnienia do podpisywania deklaracji osobie zlecającej swoim podpisem wysyłkę. Rozwiązaniem tego błędu jest złożenie formularza UPL-1 przez podmiot u którego zlecana jest wysyłka.
  • Błąd 404 - oznacza, że deklaracja została podpisana za pomocą podpisu kwalifikowanego, który jest nieważny (minął jego okres ważności),
  • Błąd 407 - Przesłano duplikat dokumentu 
  • Błąd 411 - oznacza, że składana deklaracja z takim identyfikatorem podatkowym została już wcześniej złożona. Rozwiązaniem tego błędu jest przesłanie kolejnej deklaracji i wskazanie jako cel złożenia deklaracji KOREKTA lub kontakt z urzędem skarbowym (błąd ten nie jest uzależniony od działania systemu wfirma dla biur rachunkowych)
  • Błąd 414 - oznacza, że wystąpił błąd w danych autoryzujących np. błąd w nazwisku, pierwszym imieniu, dacie urodzenia, NIP, numerze PESEL czy kwocie przychodu.
  • Błąd 419 - Weryfikacja negatywna - błąd w danych autoryzujących 

Ważne!

W przypadku błędu 414 najczęściej błędnie jest wprowadzana kwota przychodu z zeznania rocznego składanego w zeszłym roku. W 2025 roku autoryzacja wysyłki odbywa się poprzez wprowadzenie kwoty przychodu z zeznania rocznego z 2023 roku. Kwotę bierze się z:

  • PIT-36 - Pozycja 131 (lub 67, lub 69, lub 71, lub 73, lub 75) jeśli występujemy jako podatnik lub pozycja 189 (lub 68, lub 70, lub 72, lub 74, lub 76) jeśli występujemy jako małżonek 
  • PIT-36L - Pozycja 28 lub 33
  • PIT-28 - Pozycja 62
  • PIT-37 - Pozycja 83 (lub 50) jeśli występujemy jako podatnik, albo pozycja 118 (lub 51) jeśli występujemy jako małżonek 
  • PIT-38 - Pozycja 24 lub 34
  • PIT-39 - Pozycja 20
W sytuacji gdy nie jest znana kwota przychodu lub użytkownik nie jest jej pewien może w tej sprawie skontaktować się z urzędem skarbowym.

Jeśli dane są na 100% poprawne, a po przesłaniu deklaracji pojawi się znów status 414, należy skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym w celu wyjaśnienia niezgodności danych weryfikacyjnych.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów