0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Wzorcowy Plan kont 2.0 w systemie wFirma.pl

Wielkość tekstu:

Nowy wzorcowy Plan kont 2.0 – najważniejsze zmiany i konfiguracja

W systemie wFirma wprowadzono zaktualizowany, wzorcowy Plan kont 2.0. Jego celem jest usprawnienie procesów księgowych, jeszcze większa automatyzacja oraz lepsze dostosowanie do zmieniających się wymogów sprawozdawczych.

Wzorcowy Plan kont 2.0 w systemie wFirma.pl

Najważniejsze zmiany

Nowy standard planu kont wprowadza szereg modyfikacji w strukturze i logice księgowania. Do kluczowych zmian należą:

  • Uniwersalna struktura - Układ planu kont został uniezależniony od typu jednostki i formy opodatkowania. Zwiększa to elastyczność i znacznie ułatwia pracę biurom rachunkowym obsługującym wiele podmiotów o różnej specyfice.

  • Rozdzielenie ujęcia bilansowego i podatkowego:

    • Ujęcie bilansowe realizowane jest na kontach zespołów 0-8.

    • Ujęcie podatkowe przeniesiono na konta pozabilansowe zespołu 9, gdzie wyszczególnione są przychody i koszty wpływające na podstawę opodatkowania

  • Uproszczenie dekretacji - schematy zostały zoptymalizowane pod kątem przejrzystości przeksięgowań VAT. W sytuacji, gdy obowiązek podatkowy dla CIT/PIT oraz VAT powstaje w tym samym momencie, w dekretacji głównej system od razu ujmuje docelowe konto podatku VAT.

  • Nowa definicja dla płatnika - wprowadzono dedykowane rozwiązania dla płatnika typu UDZIAŁOWIEC. Rozliczenie rozrachunków z udziałowcami zostało uniezależnione od modułu KADRY.

  • Lista płac - dostosowanie schematów księgowych do nowej struktury planu kont.

  • Nowe konta - dodanie nowych kont, o które wnioskowali użytkownicy systemu m.in: konta kartotekowe dotyczące ewidencji pożyczek.

Korzyści

Przejście na Plan kont 2.0 wiąże się z jeszcze większą automatyzacją codziennej pracy księgowego. Główne zalety nowego rozwiązania to:

  • Czytelność RZiS i nota podatkowa: Zastosowanie kont pozabilanoswych poprawia czytelność RZiS oraz w przyszłości umożliwi wygenerowanie noty podatkowej do sprawozdania finansowego.

  • Automatyzacja rozliczeń ZUS: System generuje automatyczny dokument PK (Polecenie Księgowania) przy rozliczaniu deklaracji DRA.

  • Automatyzacja PPK: Przy rozliczaniu Pracowniczych Planów Kapitałowych system automatycznie tworzy odpowiedni dokument PK.

  • Automatyzacja przepływu split payment: Dodano mechanizm automatycznego księgowania wpływów i wypływów między rachunkiem głównym, a kontem technicznym VAT.

  • Obsługa pośredników płatności: Nowy plan kont jest lepiej dostosowany do ewidencji transakcji realizowanych przez operatorów płatności (np. PayU, Przelewy24, PayPal) i umożliwia automatyczne rozliczanie płatności

Jak ustawić?

Wdrożenie nowego planu kont jest możliwe przy otwieraniu nowego roku obrotowego. Aby skorzystać z Planu kont 2.0:

  1. Przejdź do zakładki: USTAWIENIA » PODATKI » OKRESY KSIĘGOWE I ROK OBROTOWY.

  2. Wybierz podzakładkę ROK OBROTOWY i kliknij opcję DODAJ.

  3. W oknie dodawania roku, w polu DEFINIOWANIE PLANU KONT, wybierz z listy opcję: ZASTOSUJ WZORCOWY PLAN KONT.

  4. Zapisz zmiany.

Ważne: Pozostawienie wzorcowego Planu kont 1.0 dla kolejnego roku obrotowego będzie możliwe jedynie w przypadku wyboru DEFINIOWANIE PLANU KONT » SKOPIUJ PLAN KONT Z POPRZEDNIEGO ROKU OBROTOWEGO, jeżeli w poprzednim roku obrotowym korzystano z wzorcowego planu kont.

Wersję planu kont dla danego roku obrotowego można sprawdzić w kolumnie WERSJA PLANU KONT w USTAWIENIA » PODATKI » OKRESY KSIĘGOWE I ROK OBROTOWY » ROK OBROTOWY.

Wsparcie

System wFirma jest na bieżąco dostosowywany do zmian w przepisach prawnych niezależnie od posiadanej wersji Planu kont.

Należy jednak pamiętać, że nowe funkcje rozwojowe (automatyzacje, nowe integracje) będą dodawane jedynie do najnowszej wersji Planu kont. Z tego powodu zalecamy, aby podczas tworzenia nowego roku obrotowego wybierać opcję ZASTOSUJ WZORCOWY PLAN KONT.

Szczegółowe informacje na temat planu kont w systemie wFirma znajdują się w artykule Plan kont - pełna księgowość.

 

 

 

 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów