Nowy wzorcowy Plan kont 2.0 – najważniejsze zmiany i konfiguracja
W systemie wFirma wprowadzono zaktualizowany, wzorcowy Plan kont 2.0. Jego celem jest usprawnienie procesów księgowych, jeszcze większa automatyzacja oraz lepsze dostosowanie do zmieniających się wymogów sprawozdawczych.
Wzorcowy Plan kont 2.0 w systemie wFirma.pl
Najważniejsze zmiany
Nowy standard planu kont wprowadza szereg modyfikacji w strukturze i logice księgowania. Do kluczowych zmian należą:
Uniwersalna struktura - Układ planu kont został uniezależniony od typu jednostki i formy opodatkowania. Zwiększa to elastyczność i znacznie ułatwia pracę biurom rachunkowym obsługującym wiele podmiotów o różnej specyfice.
Rozdzielenie ujęcia bilansowego i podatkowego:
Ujęcie bilansowe realizowane jest na kontach zespołów 0-8.
Ujęcie podatkowe przeniesiono na konta pozabilansowe zespołu 9, gdzie wyszczególnione są przychody i koszty wpływające na podstawę opodatkowania
Uproszczenie dekretacji - schematy zostały zoptymalizowane pod kątem przejrzystości przeksięgowań VAT. W sytuacji, gdy obowiązek podatkowy dla CIT/PIT oraz VAT powstaje w tym samym momencie, w dekretacji głównej system od razu ujmuje docelowe konto podatku VAT.
Nowa definicja dla płatnika - wprowadzono dedykowane rozwiązania dla płatnika typu UDZIAŁOWIEC. Rozliczenie rozrachunków z udziałowcami zostało uniezależnione od modułu KADRY.
Lista płac - dostosowanie schematów księgowych do nowej struktury planu kont.
Nowe konta - dodanie nowych kont, o które wnioskowali użytkownicy systemu m.in: konta kartotekowe dotyczące ewidencji pożyczek.
Korzyści
Przejście na Plan kont 2.0 wiąże się z jeszcze większą automatyzacją codziennej pracy księgowego. Główne zalety nowego rozwiązania to:
Czytelność RZiS i nota podatkowa: Zastosowanie kont pozabilanoswych poprawia czytelność RZiS oraz w przyszłości umożliwi wygenerowanie noty podatkowej do sprawozdania finansowego.
Automatyzacja rozliczeń ZUS: System generuje automatyczny dokument PK (Polecenie Księgowania) przy rozliczaniu deklaracji DRA.
Automatyzacja PPK: Przy rozliczaniu Pracowniczych Planów Kapitałowych system automatycznie tworzy odpowiedni dokument PK.
Automatyzacja przepływu split payment: Dodano mechanizm automatycznego księgowania wpływów i wypływów między rachunkiem głównym, a kontem technicznym VAT.
Obsługa pośredników płatności: Nowy plan kont jest lepiej dostosowany do ewidencji transakcji realizowanych przez operatorów płatności (np. PayU, Przelewy24, PayPal) i umożliwia automatyczne rozliczanie płatności
Jak ustawić?
Wdrożenie nowego planu kont jest możliwe przy otwieraniu nowego roku obrotowego. Aby skorzystać z Planu kont 2.0:
Przejdź do zakładki: USTAWIENIA » PODATKI » OKRESY KSIĘGOWE I ROK OBROTOWY.
Wybierz podzakładkę ROK OBROTOWY i kliknij opcję DODAJ.
W oknie dodawania roku, w polu DEFINIOWANIE PLANU KONT, wybierz z listy opcję: ZASTOSUJ WZORCOWY PLAN KONT.
Zapisz zmiany.
Wersję planu kont dla danego roku obrotowego można sprawdzić w kolumnie WERSJA PLANU KONT w USTAWIENIA » PODATKI » OKRESY KSIĘGOWE I ROK OBROTOWY » ROK OBROTOWY.
Wsparcie
System wFirma jest na bieżąco dostosowywany do zmian w przepisach prawnych niezależnie od posiadanej wersji Planu kont.
Należy jednak pamiętać, że nowe funkcje rozwojowe (automatyzacje, nowe integracje) będą dodawane jedynie do najnowszej wersji Planu kont. Z tego powodu zalecamy, aby podczas tworzenia nowego roku obrotowego wybierać opcję ZASTOSUJ WZORCOWY PLAN KONT.
Szczegółowe informacje na temat planu kont w systemie wFirma znajdują się w artykule Plan kont - pełna księgowość.