W systemie wFirma.pl możliwe jest zaewidencjonowanie noty odsetkowej w dwojaki sposób tak aby trafiła ona do ewidencji podatkowej.
Księgowanie noty odsetkowej w systemie
W celu zaksięgowania noty odsetkowej należy przejść do zakładki: WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ »
- FAKTURA (BEZ VAT) – w sytuacji gdy nota odsetkowa zawiera wymagane dane,
- DOWÓD WEWNĘTRZNY – w sytuacji gdy nota odsetkowa nie zawiera wymaganych danych.
W przypadku ewidencjonowania noty odsetkowej jako faktura bez VAT, dane należy uzupełnić w następujący sposób:
- kontrahent – wskazujemy dane wystawcy noty;
- data wystawienia faktury – data uiszczenia odsetek;
- termin płatności – termin płatności wskazany na nocie;
- numer dokumentu – numer noty, np. Nota odsetkowa nr XXX;
- metoda płatności – zgodna z notą;
- zapłacono całość – zaznaczamy.
Jako rodzaj wydatku należy wybrać INNE WYDATKI ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ GOSPODARCZĄ. Następnie należy w polu RAZEM wskazać kwotę zapłaconych odsetek.
W przypadku ewidencjonowania noty odsetkowej jako dowód wewnętrzny dane uzupełniamy następująco:
- data – data uiszczenia odsetek;
- opis – „Odsetki z tytułu zwłoki naliczone na nocie numer XYZ”;
- razem – kwota odsetek;
- schemat księgowy – Koszty prowadzenia działalności.
Niezależnie od wybranej opcji, odsetki zostaną uwzględnione w KPiR w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki”.
W jaki sposób dołączyć do zaksięgowanego wpisu notę odsetkową?
W przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi dokumentację online, może pod dodanym zapisem księgowym dodać dokument potwierdzający naliczenie odsetek. W tym celu należy w zakładce WYDATKI » KSIĘGOWANIE kliknąć na numer dokumentu i przejść do podzakładki DOKUMENTY. W podzakładce tej należy skorzystać z opcji DODAJ i w oknie które się pojawi można dołączyć dokument oraz nadać mu nazwę. Oprócz noty odsetkowej na tym poziomie można również dołączyć potwierdzenie płatności za notę odsetkową.