W pakietach z rozbudowanym magazynem (Księgowość online + magazyn i Zarządzanie sprzedażą + magazyn) poza kompletowaniem towarów, możliwa jest również dekompletacja produktów na części składowe. Dzięki czemu użytkownik za pomocą opcji produkcji może zdemontować zakupiony produkt i przyjąć na magazyn jego części składowe, co wiąże się także z automatycznym zaktualizowaniem stanu magazynowego.
Przykład 1.
Mamy na stanie 0 szt. nóg, 0 szt. blatu i 1 szt. gotowego produktu “stołu”. W ustawieniach gotowego produktu “stołu” - kompletu - należy wybrać kompletację, która oznacza, że gotowy produkt będzie składał się z 4 szt. nóg oraz 1 szt. blatu (uzupełniamy zakładkę KOMPLETACJA). Po realizacji demontażu, system zdejmie z magazynu 1 szt. gotowego produktu “stołu” (za pomocą dokumentu RW), a przyjmie na stan 4 szt. nóg i 1 szt. blatu ( za pomocą dokumentu PW).
Dekompletacja - w jaki sposób przebiega w systemie?
Dodanie kompletu do magazynu
Aby móc skorzystać z dekompletacji należy zdefiniować w systemie produkt - komplet. W tym celu należy przejść do zakładki: MAGAZYN » PRODUKTY i skorzystać z opcji PRODUKT » DODAJ PRODUKT. W oknie, które się otworzy należy w pierwszej kolejności zaznaczyć typ produktu - KOMPLET i uzupełnić pozostałe informacje o produkcie.
W kolejnym kroku należy przejść do uaktywnionej zakładki KOMPLETACJA oraz wprowadzić części, które będą wchodziły w skład produktu głównego. Poprzez opcję + DODAJ PRODUKT możliwe jest dodanie nowych składników do listy w kompletacji. Natomiast za pomocą opcji SZUKAJ W KATALOGU możliwe jest wyszukanie wcześniej utworzonych produktów. Następnie należy określić ilość danych pozycji wchodzących w skład dekompletowanego produktu.
Demontaż kompletu
Po wprowadzeniu na magazyn kompletu użytkownik może dokonać jego dekompletacji. W tym celu należy przejść do zakładki MAGAZYN»PRODUKCJA i skorzystać z opcji NOWE ZLECENIE » DEMONTAŻ.
Pojawi się okno Dodawania nowego dokumentu ZPD, gdzie w polu TREŚĆ, należy dodać demontowany produkt. Po zapisaniu okna pojawi się dokument zlecenia produkcyjnego demontażu (ZPD) ze statusem: NOWE.
Gdy zostanie dokonany demontaż kompletu w zakładce MAGAZYN » PRODUKCJA należy zaznaczyć utworzone zlecenie i wybrać z górnego paska opcję REALIZACJA » ZAKOŃCZ PRODUKCJĘ.
Zakończenie zlecenia produkcyjnego spowoduje powstanie nowych produktów, zmieniając automatycznie stany magazynowe poszczególnych elementów składowych. Zmniejszy się stan produktu demontowanego (utworzony zostanie dokument RW), a wzrośnie stan elementów składowych (utworzony zostanie dokument PW).
Po zakończeniu produkcji, status dokumentu ZPD zmieni się na ZAKOŃCZONE.
Dekompletacja produktów a daty ważności
Demontaż kompletu, u którego części składowe posiadają włączoną opcję dat ważności odbywa się analogicznie jak w akapicie: Demontaż kompletu.
Jeżeli chociaż jeden z elementów składowy kompletu posiada włączone daty ważności (niezależnie od tego czy daty ważności po stronie kompletu zostały włączone) po zakończeniu demontażu system wyświetli komunikat o przyjęciu partii (na podstawie dokumentu PW) części składowych bez daty ważności.
W związku z czym, aby po dokonaniu dekomplementacji uzupełnić daty ważności do przyjętych partii części składowych, należy przejść do zakładki: MAGAZYN » PRODUKTY. Następnie należy kliknąć na nazwę produktu, po czym przejść do podzakładki MAGAZYN. W sekcji “Partie produktu” należy kliknąć na ikonę kalendarza, po czym uzupełnić dla danej partii datę ważności.
Wprowadzenie daty ważności do utworzonego wcześniej towaru zostało szczegółowo wyjaśnione w artykule: Daty ważności produktów - jak włączyć dla produktów posiadanych na stanie?
Przykład 2.
Komplet “Kosz podarunkowy” składa się z wiklinowego kosza dla którego nie została włączona opcja dat ważności oraz z trzech składników:
czekolady
opakowania pralinek
paczki batoników
z włączoną opcją terminu przydatności.
Wówczas po zdekompletowaniu kosza podarunkowego, stan magazynowy zostanie powiększony za pomocą dokumentu PW o składniki kompletu. Dla produktów, u których włączona jest opcja dat ważności, nie zostanie przypisany termin przydatności. Więc należy samodzielnie uzupełnić te dane w szczegółach produktu w podzakładce: MAGAZYN.