Jeżeli wartość wydatku ponoszonego przez przedsiębiorcę przekracza kwotę 15 tys. zł może stanowić on koszt uzyskania przychodu, jeżeli został opłacony za pośrednictwem rachunku bankowego. W przypadku, gdy wydatek o wartości powyżej 15 tys. zł został opłacony gotówką nie może on stanowić kosztu podatkowego. Przedsiębiorca powinien dokonać wyksięgowania takiego wydatku z KPiR.
Limit transakcji gotówkowych w systemie wfirma.pl
System wfirma.pl informuje użytkownika o przekroczeniu limitu transakcji gotówkowych, które nie podlegają ujęciu w kosztach. W momencie, gdy zostanie wprowadzony wydatek rozliczony gotówką o wartości powyżej 15 tys. zł system wyświetli odpowiedni komunikat informacyjny:
Wyksięgowanie kosztu opłaconego gotówką o wartości powyżej 15 tys. zł - jak wprowadzić?
Aby wyksięgować wydatek zaksięgowany pierwotnie w systemie, który został opłacony gotówką o wartości powyżej 15 tys. zł należy dokonać jego ręcznego wyksięgowania z KPiR. W tym celu należy przejść do zakładki EWIDENCJE » KPIR » DODAJ WPIS.
Datę należy ująć jako moment faktycznie zaksięgowanego wydatku w KPIR. Kwotę wydatku należy wprowadzić ze znakiem minus, w kolumnie zgodnej z rodzajem wydatku wybranym podczas ujmowania go pierwotnie. Po zapisaniu wprowadzona kwota zostanie wyksięgowana z KPiR, co będzie prawidłowym działaniem w tym przypadku.
Przykład 1.
Przedsiębiorca dokonał zakupu towarów za kwotę 16.000 zł w dniu 1 listopada 2020 r. Zapłatę uiścił gotówką. Zakupione towary zaksięgował w całej wartości do KPiR w kol. 10 - zakup towarów i materiałów w czerwcu.
Wartość opłacona gotówką w kwocie 16.000 zł nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu. Z tytułu przekroczenia limitu transakcji gotówkowych przedsiębiorca powinien dokonać wyksięgowania kosztu w wartości opłaconej gotówką z kolumny 10 KPiR, w dacie pierwotnie zaksięgowanego wydatku (1 listopada 2020 r.).
W systemie wfirma.pl wyksięgowanie z powyższego przykładu nastąpiłoby w następujący sposób:
Wydatek o wartości powyżej 15 tys. zł w całości opłacony gotówką - jak wyksięgować?
Jeżeli wydatek o wartości powyżej 15 tys. w całości został opłacony gotówką, wówczas można skorzystać z drugiej możliwości jego wyksięgowania z KPiR. Należy odnaleźć dany wydatek w zakładce WYDATKI » KSIĘGOWANIE, zaznaczyć go i wybrać opcję MODYFIKUJ » MODYFIKUJ.
W oknie modyfikacji wydatku należy przejść do zakładki IMPORT Z ZAGRANICY I INNE ZAAWANSOWANE i z opcji SKUTEK KSIĘGOWY wybrać opcję:
NIE KSIĘGUJ (w przypadku wydatku, który został zaksięgowany bez odliczenia podatku VAT) lub
KSIĘGUJ DO VAT (w przypadku wydatku zaksięgowanego na podstawie faktury VAT).
W ten sposób wartość wydatku w całości zostanie usunięta z KPiR z kolumny zgodnej z oznaczonym rodzajem wydatku.