Podatnicy zwolnieni z VAT również mają obowiązek dokumentowania sprzedaży za pomocą faktur. Sprawdź, jak w prosty i szybki sposób możesz wystawić fakturę bez VAT w systemie wFirma.pl!
Faktura bez VAT - wybór podstawy prawnej
Aby korzystać z systemu jako podatnik VAT zwolniony, należy przejść do zakładki USTAWIENIA » PODATKI » PODATEK VAT i w oknie które się pojawi odznaczyć pole PŁATNIK VAT. Następnie należy określić PODSTAWĘ ZWOLNIENIA Z VAT:
- zwolnienie ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (art. 43 ust 1 ustawy o VAT),
- zwolnienie ze względu na nieprzekroczenie 200 000 PLN obrotu (art. 113 ust 1 i 9 ustawy o VAT),
- zwolnienie na mocy rozporządzenia Ministra Finansów (art. 82 ust 3 ustawy o VAT),
- inna podstawa prawna.
Jak wystawić fakturę bez VAT?
Aby wystawić fakturę bez VAT, należy przejść do zakładki PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » WYSTAW » FAKTURĘ (bez VAT).
W wyświetlonym oknie należy uzupełnić wymagane pola zaczynając od informacji o NABYWCY. Nabywcę można uzupełnić na trzy sposoby:
Pobierz z GUS - należy wprowadzić NIP nabywcy a dane zaciągną się automatycznie z GUS;
Szukaj w katalogu - wybrać nabywcę z katalogu kontrahentów;
Dodaj nowego - po uzupełnieniu system automatycznie zapisze w katalogu kontrahentów (więcej informacji: Dodawanie nowego kontrahenta);
- Wprowadzenie NIP sprzedawcy w polu NABYWCA - po wprowadzeniu NIP nabywcy podpowie się dany kontrahent ze wskazanym NIP z katalogu kontrahentów z CRM lub gdy jest to nowy kontrahent z bazy GUS.
Można zrezygnować z funkcji dopisania kontrahenta do katalogu odznaczając kratkę ZAPISZ ZMIANY DO KATALOGU KONTRAHENTÓW
W kolejnym kroku należy uzupełnić podstawowe informacje dotyczące faktury:
Metodę płatności - opcje do wyboru: przelew, gotówka, kompensata, za pobraniem oraz karta płatnicza,
Serię - ustawiona jest domyślna. Jej wzór można zobaczyć w zakładce USTAWIENIA » FAKTURY » SERIE NUMERACJI.
Zapłacono - w sytuacji, gdy wraz z wystawieniem faktury otrzymujemy zapłatę należności, można tę informację wprowadzić bezpośrednio w tym polu,
Datę wystawienia - po jej wprowadzeniu system automatycznie uzupełni DATĘ SPRZEDAŻY oraz TERMIN PŁATNOŚCI. Daty można modyfikować ręcznie.
Faktura bez VAT w obcym języku i walucie
W zakładce KSIĘGOWE znajdują się następujące funkcje:
Schemat księgowy - do wyboru: zwykły, pozostałe przychody lub świadczenie usług w UE,
Skutek księgowy - po kliknięciu w tą funkcję możliwy jest wybór w jakich ewidencjach ma zostać ujęty wystawiany dokument (wyróżnione zostały następujące opcje: księguj do KPIR/Ewidencji przychodów oraz nie księguj),
Opis w rejestrach,
W zakładce ZAAWANSOWANE można skorzystać z dodatkowych opcji takich jak:
Waluta - system umożliwia wystawienie faktury w obcej walucie, którą można wybrać z listy,
Język - po wybraniu języka obcego zostanie wystawiona dwujęzyczna faktura (po polsku i w wybranym języku obcym). Dostępne są następujące języki: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, norweski, włoski,
Rachunek- można je przypisywać do wystawianych faktur (jeżeli podatnik posiada kilka rachunków bankowych),
Automatyczna wysyłka na maila - w przypadku zaznaczenia tej opcji, faktura dla kontrahenta zostanie wstawiona do kolejki wysyłki (pod warunkiem, że uzupełniony zostanie adres mailowy kontrahenta)
Szablon wydruku.
Dodawanie towaru lub usługi do faktury
Towar lub usługę można wprowadzić ręcznie lub pobrać z katalogu produktów (więcej informacji: Dodawanie produktu oraz Magazyn)
Wybierając produkt z katalogu, system automatycznie uzupełni dane, natomiast w momencie ręcznego wpisywania towaru/usługi należy dodatkowo uzupełnić następujące dane:
- Jednostka miary,
- Ilość,
- Cena.
W tym miejscu można również przyznać RABAT (%). Kolejną pozycję na fakturze można dodać klikając na przycisk DODAJ WIERSZ. Dodane wiersze można również usunąć klikając na znak “x”.
W przypadku gdy przedsiębiorca rozlicza się w formie ryczałtu należy dodatkowo przy danym wierszu wybrać odpowiednią dla sprzedawanego produktu lub usługi stawkę zryczałtowanego podatku w polu RYCZAŁT.
W części OPIS można wpisać dodatkowe informacje widoczne na fakturze.
Istnieje również możliwość zapisania stałego tekstu, który będzie się pojawiał na fakturach. W tym celu należy przejść do zakładki USTAWIENIA » FAKTURY » DODATKOWY STAŁY TEKST.
Zapamiętywanie wybranych pozycji na fakturze
W prawym górnym rogu okna znajduje się opcja USTAWIENIA OKNA. Dzięki temu istnieje możliwość zdecydowania czy dla danego pola ma działać funkcja zapamiętywania wyboru.
Po wybraniu opcji USTAWIENIA OKNA pojawi się komunikat WYBIERZ ZACHOWANIE POLA W PRZYSZŁOŚCI. Znajdują się tu 3 możliwości do wyboru. Po dokonaniu wyboru należy zapisać informacje.
Faktura będzie widoczna w zakładce PRZYCHODY » SPRZEDAŻ. Zapis trafi również do KPiR lub Ewidencji przychodów.
Szczegóły wystawionego dokumentu można sprawdzić przez kliknięcie na niego. W przypadku użytkowników korzystających z pakietu z magazynem (FAKTUROWANIE + MAGAZYN lub KSIĘGOWOŚĆ ONLINE+ MAGAZYN) w szczegółach faktury znajduje się również informacja o zysku z danej transakcji sprzedaży towaru. System automatycznie porównuje cenę zakupu z kwotą sprzedaży i podaje zysk wartościowo oraz procentowo.
Automatyczne księgowanie faktury
System MojeBiuro24 oferuje dodatkową funkcję DOŁĄCZ ODNOŚNIK DO FAKTURY. Aby z niej skorzystać należy przejść do zakładki: USTAWIENIA » FAKTURY » POWIADOMIENIA » E-MAIL.
Kontrahent, korzystający z serwisu, po kliknięciu w ten link będzie miał możliwość automatycznego zaksięgowania otrzymanej faktury w swoich wydatkach. Więcej informacji można znaleźć w artykule: Automatyczne księgowanie faktury.