Rozliczanie VAT miesięczne i kwartalne na deklaracji VAT

Czynni podatnicy VAT mogą składać deklaracje VAT za okresy miesięczne lub kwartalne. Aby zostały one wygenerowane w sposób prawidłowy przed stworzeniem pierwszej deklaracji trzeba wybrać odpowiedni tryb rozliczenia. W tym celu należy przejść do zakładki: USTAWIENIA » PODATKI » PODATEK VAT zaznaczając okienko PŁATNIK VAT oraz wybierając okresy za jakie będą składane deklaracje VAT.

Rozliczanie VAT - ustawienia

Deklaracje miesięczne (VAT-7)

Z tej formy rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług korzysta większość podatników. Należy je generować, składać w US i opłacać w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Jednak, gdy dzień ten przypada w sobotę, niedzielę lub święto termin podlega przesunięciu na najbliższy dzień roboczy.

Deklaracje kwartalne (VAT-7K)

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2017 liczba podmiotów uprawnionych do korzystania z rozliczeń kwartalnych zmniejszyła się. 

Kwartalne rozliczanie VAT (zarówno na zasadach ogólnych, jak i przy zastosowaniu metody kasowej) nie może obejmować podatników:

  • rejestrowanych przez naczelnika urzędu skarbowego jako podatnicy VAT czynni przez okres 12 miesięcy począwszy od miesiąca, w którym dokonana została rejestracja, lub

  • którzy w danym kwartale lub w poprzedzających go 4 kwartałach dokonali dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, chyba że łączna wartość tych dostaw bez kwoty podatku nie przekroczyła, w żadnym miesiącu z tych okresów, kwoty 50 000 zł.

W tej sytuacji, podatnik uprawniony do rozliczeń kwartalnych do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, jest zobowiązany do złożenia deklaracji oraz uregulowania ewentualnych zobowiązań wobec US. Jednak, gdy dzień ten przypada w sobotę, niedzielę lub święto termin podlega przesunięcia na najbliższy dzień roboczy.

Gdzie można stworzyć deklarację VAT?

W celu wygenerowania deklaracji VAT należy przejść do zakładki START » PODATKI » PODATEK VAT » DODAJ DEKLARACJĘ i teraz w zależności od informacji wprowadzonych w zakładce Ustawienia pojawi się opcja: DEKLARACJA VAT 7 lub DEKLARACJA VAT 7K.

Rozliczanie VAT  - dodawanie deklaracji

Kolejny krok to wybór okresu oraz celu złożenia deklaracji. System automatycznie pobiera dane z rejestrów VAT.

Kwota do przeniesienia z poprzedniego okresu

W sytuacji gdy po raz pierwszy, po przeniesieniu księgowości do serwisu wFirma.pl, generuje się deklarację VAT system wymusi uzupełnienie ewentualnej kwoty nadwyżki z poprzedniej deklaracji. Kwotę tę wprowadza się ręcznie do poz. 42 (wersja 17 deklaracji). Przy wystawianiu kolejnych deklaracji pozycje te będą wypełniane automatycznie, z pozostawioną możliwością modyfikacji.

Rozliczanie VAT - rozliczenie podatku

Wysyłka do urzędu skarbowego

Zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT, która obowiązuje od 1 stycznia 2017 roku deklaracje VAT w przypadku określonych rodzajów działalności mogą być składane wyłącznie elektronicznie. Obowiązek ten dotyczy podatników:

  • obowiązanych do zarejestrowania się jako podatnicy VAT UE;

  • będących dostawcami towarów lub świadczącymi usługi, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, oraz nabywcami tych towarów lub usług (uczestnicy obrotu objętego procedurą odwrotnego obciążenia);

  • obowiązani, zgodnie z art. 45ba ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub art. 27 ust. 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, do składania deklaracji, informacji oraz rocznego obliczenia podatku za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Osoby fizyczne mogą wysyłać deklaracje VAT-7 i VAT-7K bez konieczności użycia podpisu elektronicznego prosto z systemu wFirma.pl. W tym celu należy przejść do zakładki START » PODATKI » PODATEK VAT następnie należy zaznaczyć deklarację VAT i z menu wybrać opcję WYŚLIJ/EKSPORTUJ » WYŚLIJ DO URZĘDU, a w wyświetlonym oknie przejść do części BEZ PODPISU. Do autoryzacji potrzebna jest kwota przychodu z zeznania rocznego.

Rozliczanie VAT - wyślij do urzędu

W przypadku podmiotów niebędących osobą fizyczną należy przejść do podzakładki:

  • części WŁASNY PODPIS - w przypadku osób fizycznych czy podmiotów niebędących osobą fizyczną, którzy posiadają własny podpis kwalifikowany,
  • części UPL-1 wfirma - w przypadku podmiotów niebędących osobą fizyczną, którzy chcą skorzystać z podpisów należących do przedstawicieli wfirma.pl i mają odblokowaną usługę e-deklaracji (złożyli 3 druki UPL-1, dokonali weryfikacji firmy i złożyli oświadczenie wraz z akceptacją regulaminu).

Po faktycznym opłaceniu deklaracji należy poprzez akcję ROZLICZ oznaczyć ją jako opłaconą. W przeciwnym razie zostanie uwzględniona w nieuregulowanych zobowiązaniach.

Podpinanie dokumentów do deklaracji VAT

W celu podpięcia dokumentów do deklaracji VAT należy przejść do zakładki START » PODATKI » PODATEK VAT. W szczegółach deklaracji przechodząc do zakładki DOKUMENTY » DODAJ DOKUMENT.

Rozliczanie VAT - dodaj dokument

pojawi się okno z możliwością podpięcia różnego rodzaju dokumentów na podstawie:

  • szablonu,

  • pliku,

  • adresu URL.

Rozliczanie VAT - dodawanie dokumentuNie ma obowiązku podpinania dodatkowych dokumentów pod deklarację VAT. Przy wysyłce elektronicznej deklaracji VAT do urzędu, dodatkowo podpięte dokumenty nie zostaną wysłane.

Informacja o aktualności deklaracji

Po zaksięgowaniu transakcji wpływającej na wysłaną deklarację VAT w zakładce START » PODATKI » PODATEK VAT pojawi się okienko ze strzałkąRozliczanie VAT - znaczek informującą o nieaktualności deklaracji.

Rozliczanie VAT - korekta deklaracji

W tej sytuacji konieczne będzie sporządzenie korekty deklaracji, której instrukcja została opisana w artykule: Korekta deklaracji VAT 7.