Aktualnie obowiązujące przepisy narzucają przedsiębiorcom kontrolowanie statusu VAT swoich dostawców i sprzedawców. Bowiem w przypadku, gdy występuje pewna wątpliwość co do uczciwości kontrahenta, należy zachować szczególną ostrożność i poczynić działania w celu upewnienia się, czy dokonywana transakcja nie ma związku z przestępstwem podatkowym. Jedną z nich jest sprawdzanie statusu kontrahenta w VAT. System wFirma.pl posiada taką funkcję, która pozwala również na zapisywanie historii weryfikacji.
Jak działa sprawdzanie statusu kontrahenta w VAT?
Sprawdzanie statusu kontrahenta w VAT jest dokonywane w systemie automatycznie podczas wprowadzania wydatku schematem: WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT, w następstwie wprowadzenia danych kontrahenta lub wybraniu kontrahenta z listy w pozycji DOSTAWCA.
Natomiast jeśli dostawca jest podatnikiem VAT zwolnionym lub został wykreślony z VAT pojawia się informacja "Niezarejestrowany podatnik VAT".
Historia weryfikacji numeru NIP kontrahenta
W systemie mamy możliwość zweryfikowania historii sprawdzania statusu kontrahenta w VAT, którą można wyświetlić na poziomie zakładek:
1. WYDATKI » KSIĘGOWANIE, gdzie klikamy na numer wybranej faktury kosztowej. W oknie, które się pojawi przy NIP-ie kontrahenta pojawi się opcja HISTORIA WERYFIKACJI VAT oznaczona ikoną. Jeśli na nią klikniemy zostanie wyświetlona historia weryfikacji numeru NIP, w której zostanie wskazana dokładna data i godzina sprawdzenia przez nas statusu podatnika VAT, jak również komunikat czy kontrahent w czasie sprawdzania był czynnym podatnikiem VAT czy też nie.
2. CRM » KONTRAHENCI, gdzie należy kliknąć na nazwę kontrahenta. W oknie szczegółów kontrahenta, przy jego numerze NIP pojawi się opcja HISTORIA WERYFIKACJI VAT dostępna pod ikoną , na którą jeżeli klikniemy, pokażą się szczegóły weryfikacji.