Prowadząc działalność, przedsiębiorca ma prawo do wycofania składnika majątku, będącego środkiem trwałym na cele prywatne. Taka czynność wywołuje konsekwencje na gruncie podatkowym. Ponadto należy pamiętać o należytym udokumentowaniu zdarzenia, jakim jest wycofanie środka trwałego na cele prywatne
Wycofanie środka trwałego na cele prywatne
W celu wycofania środka trwałego w systemie wfirma.pl, należy przejść do zakładki EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE, zaznaczyć odpowiedni środek trwały oraz wybrać opcję LIKWIDACJA.
Pojawi się okno dodawania protokołu likwidacji. Ważne by w polu KSIĘGOWANIE RESZTY ODPISÓW zaznaczyć odpowiednią opcję:
TAK – Reszta odpisów amortyzacyjnych w przypadku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych zostanie zaksięgowana do KPiR (wartość początkowa pomniejszona o już zaksięgowane odpisy amortyzacyjne).
Wybieramy "TAK" jeśli np: nastąpiła kradzież środka trwałego (w przypadku samochodu musi być on objęty dobrowolnym ubezpieczeniem), nastąpiło przekazanie na cel prywatny i następnie w tym samym miesiącu jego sprzedaż, gdy uległ zniszczeniu powstałym w sposób niezawiniony przez podatnika.
NIE – Reszta odpisów amortyzacyjnych w przypadku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych nie zostanie zaksięgowana do kosztów w KPiR.
Wybieramy "NIE" jeśli np. następuje nieodpłatne przekazanie środka trwałego, albo przekazanie na cele prywatne.
Jeśli od nabycia środka trwałego lub istotnych części składowych przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, w chwili wycofania ŚT należy naliczyć VAT na dowodzie wewnętrznym opodatkowania. Księgowania naliczonego podatku VAT należy dokonać w systemie poprzez EWIDENCJE » REJESTR VAT SPRZEDAŻY » DODAJ WPIS, gdzie po uzupełnieniu wymaganych danych, należy zaznaczyć opcję BRAK KONTRAHENTA i przejść do podzakładki ZAAWANSOWANE i zaznaczyć opcję DOKUMENT WEWNĘTRZNY.
Sprzedaż środka trwałego wycofanego na potrzeby własne
Jeżeli w ciągu 6 lat od momentu wycofania środka trwałego z działalności przedsiębiorca zdecyduje się na jego sprzedaż, powstanie przychód z działalności podlegający opodatkowaniu. Należy mieć również na względzie, że niezamortyzowana część będzie w momencie sprzedaży stanowiła koszt uzyskania przychodu (nie mogła ona być ujęta w kosztach podatkowych przy wycofaniu środka trwałego).
Sprzedaż taką należy ująć w KPiR poprzez sporządzenie wpisu w zakładce: EWIDENCJE » KPIR » DODAJ WPIS. W polu z nazwą kontrahenta należy wybrać opcję BRAK KONTRAHENTA. Jako numer dowodu można wpisać numer dokumentu sprzedaży. Z kolei w polu OPIS można zamieścić informację, że dokumentowana jest sprzedaż środka trwałego wycofanego na potrzeby własne.
Powstały przychód należy wpisać do kolumny 8 KPiR - Pozostałe przychody. Dodatkowo, jeżeli środek trwały nie był całkowicie zamortyzowany, w momencie sprzedaży jego niezamortyzowaną część ująć należy w kolumnie 13 KPiR - Pozostałe wydatki. Powyższe dwie pozycje można ująć jednym wpisem.