Amortyzacja w systemie wfirma.pl wyliczania jest automatycznie po wprowadzeniu środka trwałego do ewidencji na podstawie jego wartości początkowej, przyjętej metody oraz stawki amortyzacji.
Jak wprowadzić środek trwały do systemu?
Składniki majątku w zależności od sposobu ich nabycia, można wprowadzić w systemie poprzez zakładkę WYDATKI» KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT/FAKTURA (BEZ VAT) jako rodzaj wydatku ZAKUP ŚRODKÓW TRWAŁYCH lub bezpośrednio do ewidencji środków trwałych przez zakładkę EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE » DODAJ ŚRODEK TRWAŁY.
Użytkownicy mogą wówczas wybrać jedną z czterech dostępnych metod amortyzacji:
- liniową,
- degresywną,
- indywidualną,
- jednorazową.
Szczegółowe informacje na temat metod amortyzacji środków trwałych znajdują się w artykule: Amortyzacja środków trwałych.
Wśród pozostałych informacji koniecznych do uzupełnienia znajdują się:
nazwa - czyli nazwa wprowadzanego środka trwałego,
dokument zakupu - numer faktury, rachunku bądź umowy kupna,
kategoria - poprzez kliknięcie na lupę należy wybrać odpowiednie KŚT,
data wprowadzenia - to moment rozpoczęcia użytkowania środka trwałego w firmie,
data nabycia - data wynikająca z dowodu zakupu,
wartość początkowa - należy wpisać kwotę, która wynika z:
dowodu lub kilku dowodów zakupu.
w przypadku braku dowodu zakupu - przedsiębiorca dokonuje wyceny z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji, więcej na ten temat w artykule: Wycena wartości środków trwałych.
Amortyzacja środków trwałych - plan amortyzacji
Po zapisaniu danych można sprawdzić szczegółowy plan amortyzacji dla wprowadzonego środka trwałego. W tym celu w zakładce EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE należy kliknąć w nazwę danego środka trwałego i pojawi się okno z podzakładką PODSTAWOWE INFORMACJE.
W lewym dolnym rogu jest dostępny filtr wyszukiwania według lat amortyzacji danego składnika majątku. Dodatkowo plan amortyzacji można wydrukować przy użyciu opcji DRUKUJ.
Miesięczną amortyzację można wydrukować z zakładki EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE, poprzez wybranie opcji DRUKUJ» DRUKUJ MIESIĘCZNĄ AMORTYZACJĘ z paska menu.
Po wprowadzeniu składników majątku do ewidencji środków trwałych, system dokona automatycznego naliczenia odpisów amortyzacyjnych, które będą księgowane na ostatni dzień miesiąca do kolumny 13 KPiR - pozostałe wydatki w zakładce EWIDENCJE » KPIR. Po kliknięciu w opis zdarzenia gospodarczego AMORTYZACJA ŚRODKÓW TRWAŁYCH można zobaczyć podgląd amortyzowanych środków trwałych w bieżącym okresie oraz z tego miejsca wydrukować miesięczną amortyzację poprzez wybranie opcji DRUKUJ MIESIĘCZNĄ AMORTYZACJĘ.
Co ważne, odpisy amortyzacyjne wszystkich składników majątku trafiają zsumowane jednym wpisem do KPiR w pozycji AMORTYZACJA ŚRODKÓW TRWAŁYCH.
Modyfikowanie planu amortyzacji
W systemie wfirma.pl istnieje także możliwość modyfikowania planu amortyzacji. Za pomocą ruchomych kafelków użytkownik może przenieść odpis amortyzacyjny na następny okres rozliczeniowy (nie ma natomiast możliwości przeniesienia odpisu wstecz), lub też zmienić częstotliwość dokonywania odpisów na miesięczną, kwartalną lub roczną. Wówczas w wybranym okresie rozliczeniowym do Księgi przychodów i rozchodów trafi zapis, który stanowić będzie sumę odpisów z danego okresu.
W tym celu należy przejść do zakładki EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE, a następnie kliknąć w nazwę danego środka trwałego. Następnie w wyświetlonym oknie w podzakładce PODSTAWOWE INFORMACJE możliwe będzie wprowadzenie zmian w planie amortyzacji. Aby przenieść dany odpis amortyzacyjny na kolejny okres rozliczeniowy należy kliknąć na kafelek z odpisem, a następnie przeciągnąć go na wybrany miesiąc. Natomiast aby zmienić częstotliwość odpisów należy kliknąć w opcję ZMIEŃ i wybrać jedną z trzech dostępnych opcji:
- MIESIĘCZNY - odpisy księgowane będą w KPIR co miesiąc
- KWARTALNY - odpisy księgowane będą co kwartał
- ROCZNY - odpisy amortyzacyjne zostaną ujęte w ewidencji dopiero na koniec roku