W wyjątkowych sytuacjach do jakich może dojść w praktyce gospodarczej dochodzi do sytuacji w których konieczne może być usunięcie podpisanej już i wysłanej deklaracji. Najczęstszymi przyczynami takich zdarzeń jest anulowanie otrzymanej przez urząd deklaracji:
- JPKV7 z uwagi na błędne składanie deklaracji kwartalnej zamiast miesięcznej lub miesięcznej zamiast kwartalnej;
- VAT-8 z uwagi na wysyłkę VAT-9 zamiast VAT-9M
- VAT-9M z uwagi na wysyłkę VAT-8 zamiast VAT-9m
- deklaracji rocznej PIT z uwagi na błędne złożenie np. PIT-36 zamiast PIT-36L lub PIT-36L zamiast PIT-36.
Jak w systemie wFirma zrealizować bezpieczne usuwanie deklaracji?
W wyżej wymienionych wyjątkowych sytuacjach w razie konieczności usunięcia wysłanej deklaracji z systemu należy przejść do zakładki w które widnieje dana deklaracja np. STRAT » PODATKI » JEDNOLITY PLIK KONTROLNY zaznaczyć deklarację jaką musimy usunąć i wybrać MODYFIKUJ » USUŃ. System zapyta o potwierdzenie akcji:
Po zatwierdzeniu deklaracja zostanie bezpowrotnie usunięta ale jeżeli była już wcześniej wysłana do urzędu, Min. Finansów lub ZUS to system dzięki funkcji bezpieczne usuwanie deklaracji wysłanej z systemu automatycznie utworzy w zakładce CRM » DOKUMENTY utworzony zostanie folder o nazwie "Archiwum Deklaracji".
W katalogu znajdzie się podfolder z konkretną deklaracją w którym system zapisze pierwotnie wysłaną do urzędu deklarację oraz UPO czyli urzędowe poświadczenie odbioru. Dzięki temu w razie gdyby urząd wymagał potwierdzenia że np. pierwotnie deklaracja była złożona w terminie ale np. była błędną, Użytkownik mimo jej usunięcia z listy deklaracji będzie miał ją zarchiwizowaną.
Kiedy nie należy usuwać wysłanych deklaracji? - poznaj tryb korekty!
Funkcja usuwania deklaracji powinna być używana niezwykle rzadko, z uwagi na nieliczne sytuacje w praktyce, które tego wymagają. Jeżeli użytkownik popełnił błąd w rozliczeniu najczęściej zobowiązany jest do jego naprawienia w trybie korekty. Zobacz jak generowana jest: