Prowadzę spółkę z o.o., czy mogę skorzystać z systemu wfirma.pl przy prowadzeniu pełnej księgowości? Czy pełna księgowość jest dostępna w pakietach dla przedsiębiorców?
Tak. Od stycznia 2023 roku pakiet księga rachunkowa (pełna księgowość) w systemie wfirma.pl dostępny jest dla indywidualnych przedsiębiorców, którzy posiadają własną księgową. Dla biur rachunkowych moduł pełnej księgowości dostępny jest już od roku, o czym więcej: Pełna księgowość w systemie wfirma dla biur rachunkowych. Funkcja pełna księgowość udostępniona została w fazie beta co oznacza że był on obecnie rozwijany by w roku 2023 mógł być również udostępniony w pakietach indywidualnych.
Jak uruchomić pełną księgowość?
Funkcja pełnej księgowości dostępna jest od 01.01.2023 roku w pakiecie "Księgi rachunkowe" na nowo dodanych firmach oraz firmach, które do tej pory używały pakietów Fakturowanie i sprzedaż lub Kadry, płace i ubezpieczenia. Jeśli używany był pakiet księgowość online aby uruchomić pakiet księgi rachunkowe koncie jest dodanie nowej firmy do konta.
Aby uruchomić księgi rachunkowe należy podczas rejestracji wybrać pakiet księgi rachunkowe a w zakładce USTAWIENIA » PODATKI » EWIDENCJA KSIĘGOWA upewnić się czy jest wybrana jest opcja KSIĘGI RACHUNKOWE oraz wybrana forma zapłaty zaliczki na CIT: miesięczna lub kwartalna.
W systemie możliwe jest prowadzenie księgowości spółek kapitałowych oraz osobowych jak również rozliczanie NGO/OPP i prowadzenie księgowości pełnej dla osób fizycznych.
Pierwsze kroki pełna księgowość
Start z pełną księgowością wymaga wyboru odpowiednich ustawień konta. Na automatyzację pozwalają wzorcowe schematy, natomiast jest możliwość również ich indywidualnego tworzona.
Zdefiniowanie roku obrotowego
Rok obrotowy dodaje się w zakładce USTAWIENIA » ROK OBROTOWY I OKRESY KSIĘGOWE » ROK OBROTOWY » DODAJ.
W oknie, jakie się pojawi należy wybrać zakres dat rozpoczęcia i zakończenia roku obrotowego; wskazać symbol roku który będzie później używany przy filtrach. Z tego poziomu możliwe jest również zdefiniowanie planu kont:
- zastosuj wzorcowy plan kont - wybranie tej opcji spowoduje utworzenie się wzorcowego planu kont oraz wzorcowych schematów księgowych; (bardzo wygodne rozwiązanie, skorzystanie z tej funkcji daje możliwość szybkiego startu w systemie z możliwością dopisania kont np. analitycznych jakie będą dodatkowo potrzebne),
- utwórz własny plan kont - po wybraniu tej opcji możesz zaimportować lub utworzyć własny plan kont. Wybranie tej opcji nie spowoduje utworzenia ani przeniesienia schematów księgowych - musisz utworzyć je sam.
Pole RODZAJ FIRMY pomaga przy wyborze wzorcowego planu kont na zdefiniowanie właściwych dla rodzaju spółki kont.
Aby rozliczać firmę na zasadach estońskiego CIT należy w polu SPOSÓB WYLICZANIA PODATKU wskazać opcję RYCZAŁT - CIT ESTOŃSKI. Warto mieć na uwadze, że w przypadku osób fizycznych na pełnej księgowości opcja estońskiego CIT nie jest dostępna.
Plan kont
W przypadku wyboru własnego planu kont lub chęci uzupełnienia wzorcowego o dodatkowe konta należy przejść do USTAWIENIA » PODATKI » PLAN KONT I SCHEMATY KSIĘGOWE.
Więcej na temat tworzenia planu kont w artykule pomocy: Plan kont w systemie wfirma.
Kartoteki - słowniki, konta słownikowe
Uzupełnieniem planu kont są kartoteki. Każda ze zdefiniowanych kartotek ma swoje miejsce w systemie gdzie jest tworzona.
- kontrahenci - aby ją uzupełnić przejść do CRM » KONTRAHENCI » DODAJ KONTRAHENTA
- środki trwałe - aby ją uzupełnić przejść do EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE » DODAJ ŚRODEK TRWAŁY
- bank - aby ją uzupełnić przejść do USTAWIENIA » DANE PODSTAWOWE » DANE IDENTYFIKACYJNE » RACHUNKI BANKOWE
- kasa - USTAWIENIA » INNE » KASA
- magazyny - USTAWIENIA » INNE » MAGAZYNY.
Schematy księgowe
W zakładce USTAWIENIA » PODATKI » PLAN KONT I SCHEMATY KSIĘGOWE » SCHEMATY KSIĘGOWE istnieje możliwość podglądu domyślnie zdefiniowanych przy wzorcowym planie kont schematów księgowych jak i tworzenia własnych.
Utworzony schemat księgowy dla danego roku podatkowego można powielić na kolejny rok podatkowy poprzez zaznaczenie schematu i skorzystanie z akcji MODYFIKUJ » POWIEL.
Bilans otwarcia
W celu wprowadzenia bilansu otwarcie należy przejść do zakładki USTAWIENIA » PODATKI » BILANS OTWARCIA » DODAJ:
- utwórz nowy - otwiera okno, w którym wprowadzamy wartości bilansu ręcznie
- przenieś z roku poprzedniego - jeżeli zachowana będzie ciągłość działania w systemie BO można pobrać z danych bilansu zamknięcia poprzedniego roku obrotowego
- zaimportuj z pliku - możliwość pobrania BO z zewnętrznego systemu [funkcja w przygotowaniu]
Aby wprowadzić wartości bilansu należy kliknąć ikonkę ołówka i wprowadzić wpis. Dane wprowadzone przez BO pojawią się w zakładce EWIDENCJE » KSIĘGA HANDLOWA » ZESTAWIENIE OBROTÓW I SALD.
Dokumenty wystawiane i księgowane w systemie
W systemie mogą być generowane/wprowadzane dokumenty m.in.:
- faktury sprzedaży (w tym możliwość księgowania na podstawie importu pliku JPKV7),
- polecenie księgowania PK,
- wydatki,
- dokumenty związane ze środkami trwałymi tj. dodawanie środka trwałego bądź dodawanie środka trwałego w budowie,
- dokument dekretacji RMK tj. możliwość automatycznego podzielenia wydatku na wskazany okres,
- wyciąg bankowy (trzy sposoby: 1) w pełni zautomatyzowany 2) na podstawie importu z pliku 3) ręczne księgowanie WB),
- dokumenty rozliczeń gotówkowych z kasy,
- ewidencje: księga handlowa - rejestr księgowań, zestawienie obrotów i sald, zapisy na koncie, JPK_KR,
- sprawozdania: bilans, rachunek zysków i strat oraz e-sprawozdanie,
- rozrachunki: generowanie rozrachunków stan na wybrany dzień oraz potwierdzenie salda.
Jak zautomatyzować pracę na pełnej księgowości?
System wFirma dla biur rachunkowych pozwala księgowym zautomatyzować swoją pracę poprzez funkcje:
- wzorcowego planu kont wraz z wzorcowymi schematami księgowym,
- automatyczne PK,
- RMK i możliwość zakończenia RMK przed czasem,
- automatyczne księgowanie ulgi na złe długi w VAT i zatory płatnicze w CIT,
- automatyczne wyliczanie różnic kursowych: dla przychodów w walucie obcej oraz dla wydatków w walucie obcej,
- księgowanie list płac, prokurentów, dywidend, rachunków do umów zlecenie/dzieło na podstawie generowanych dokumentów w systemie,
- automatyczne rozliczanie środków trwałych w budowie,
- automatyczne zamykanie roku obrotowego za pomocą automatycznej dekretacji - Zamknięcie roku w pełnej księgowości,
- księgowanie na kontach pozabilansowych.
Pakiet księga rachunkowa
W pakiecie ksiąg rachunkowych znajduje się Menedżer sprzedaży przeznaczonym do obsługi sprzedaży istnieje możliwość m.in.:
wystawiania wszystkich rodzajów faktur - w 9 wersjach językowych, w 8 szablonach z własnym firmowym logo oraz we wszystkich walutach obcych dostępnych w tabeli NBP,
wystawiania faktur w ustrukturyzowanym formacie XML, zgodnym ze standardem UE,
integracji z drukarkami fiskalnymi oraz drukarkami fiskalnymi online,
prowadzenia CRM, w tym budowanie bazy kontrahentów i gromadzenie informacji z nim związanych, prowadzenie terminarza, przechowywanie dokumentów,
pełna integracja z Allegro Plus - tworzenie zamówień, obsługa sprzedaży,
oraz ewidencje księgowe opisane w artykule niezbędne przy prowadzeniu pełnej księgowości zgodnie z ustawą o rachunkowości.
Dodatkowe pakiety uzupełniające pakiet księgi rachunkowej
Moduł Magazyn służący do kompleksowej obsługi gospodarki magazynowej umożliwia m.in.
bieżącą aktualizację stanów magazynowych, która działa automatycznie po wystawieniu dokumentów sprzedaży,
- automatyczne nadawanie kodów GTU na fakturach sprzedaży i ujmowanie ich w części ewidencyjnej pliku JPK_V7
zarządzanie produkcją, obsługa rezerwacji i zamówień,
zarządzanie towarami według daty ważności (metoda FiFo i FeFo),
prowadzenie analiz magazynowych produktów według kontrahentów i według produktów.
Moduł Kadry, płace i ubezpieczenia w pełni pozwala prowadzić rozliczenia przedsiębiorcy i pracowników, w tym:
generowanie umów i rozliczanie wynagrodzeń,
generowanie i wysyłka do ZUS deklaracji zgłoszeniowych i rozliczeniowych za przedsiębiorcę i pracowników,
Instrukcja systemu do pełnej księgowości wFirma.pl
Poniżej instrukcja systemu do pełnej księgowości oraz instrukcja modułu kadry, płace i ubezpieczenia